Anna
    Går ut samhällsvetenskaplig linje med E i alla ämnen. Finns det några högskoleutbildningar som jag kan komma in på? Kan man nånstans få nån lista på utbildningar sorterade efter lägst antagningspoäng? Känns hopplöst
    • : Det är inte meningen att man ska söka "vilken utbildning som helst" på eftergymnasial nivå - "bara för" att läsa någonstans. Man måste ha intresse för vald utbildning; hur ska man annars klara av utbildningen och jobba sedan inom den branschen i många år?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna,

    antagningsgränsen bestäms inte på förhand, utan uppstår i konkurrensen; därför går det inte med säkerhet säga att "så här" blir gränsen nästa gång;
    även nya utbildningar skapas och gamla försvinner... så det finns ofta ett antal helt nya utbildningar att söka till, där ingen historik finns.
    Sedan håller jag också med kommentarsskrivaren /till din fråga/ att det är nog inte riktigt meningen att man ska komma in på "vilken utbildning som helst" bara för att man kan komma in. Men det sagt, vill jag ändå ge "förslag" på de högskoleutbildningar som - tyvärr - brukar vara ganska lätta att komma in på: lärarprogrammen. Tyvärr är det låg sökandetryck till många av de lärarprogrammen.

    Tips! tänk på att det finns eftergymnasiala utbildningar även inom andra skolformer än högskola-universitet, ex. yrkeshögskola.
    Du kan söka till 12 alternativ på högskola-universitet och samtidigt till många olika yrkeshögskoleutbildningar och på folkhögskolorna (ex. finns det Fritidslärarutbildningar, som är eftergymnasiala, inom folkhögskolan; det finns också många estetiska utbildningar och utbildningar till tolkar och personliga assistenter inom folkhögskolan).
    Du kan också, samtidigt om du söker till många olika utbildningar, även söka många olika jobb.
    Kika gärna på info och förslag på gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet

    Liselotte