Tindra
    Har två frågor om gymnasievalet. 1, åvärkas meritpoängen av att man väljer att börja på en ny språkkurs i ettan (ex. spanska 1)? Då vi hafft ca 5 lärare på fyra år som alla undervisat olika, känner jag att jag hammnat efter och inte är på samma nivå som andra 9or. 2, förstår att detta är en svår fråga men kan ge det en chans då jag inte har en SYV på min skola. Jag funderar att välja mellan teknik eller natur på gymnasiet, prelliminära antagningen visade att jag kom in på alla mina val. I skolan gillar jag de flesta ämnena förutom de estetiska, d.v.s musik och bild typ samt språk, både mordärna och engelska till viss del. SO och sveska är okej men matte och NO ämena är bäst. Minna vänner säger olika, vissa säger att det inte spelar någon roll och andra tycker natur/teknik. Dock vet jag inte vad jag själv tycker. Har sökt till mälardalens tekninska gymnasium, sedan natur på tumba, tullinge och st rangnhild. Vad ska jag sätta som mitt första hands val ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Tindra,
    din första fråga är om Meritpoäng - var god läs på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng och det går att uppnå max i merit även utan godkända betyg i moderna språk 3 och 4; i så fall - genom engelska 7 (1 st. meritpoäng) och de resterande 1,5 meritpoäng - genom Högre kurser i matematik.

    Din andra fråga handlar om val mellan Naturvetenskapsprogrammet och Teknikprogrammet.
    Det finns många likheter men också några skillnader mellan de två programmen, bl a är det ej obligatoriskt att läsa varken sig Biologi eller Moderna språk på Teknikprogrammet, medan det är Obligatoriskt med en kurs i biologi (2 kurser på inriktningen Naturvetenskap) och med en kurs Moderna språk - på NA. Du får gärna läsa om olika gymnasieprogram på gymnasieguiden.se/program och se även Programplaner för de två programmen:
    Programplan för NA
    och
    Programplan för TE.