Johan
    Hej!, Min fråga är att om man går naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet men kommer sen på att man vill jobba med lantbruk kan man då läsa det på högskola eller på något annat sätt? Eller är gymnasiet den ända chansen för att bli lantbrukare?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Johan!

    Det beror lite på vad du har tänkt att du vill jobba med inom lantbruk.
    Många lantbrukare är egna företagare, för att kunna driva ett företag inom lantbruk och för att det ska vara lönsamt krävs att du har rätt kompetens. Den kompetensen kan ibland gå att få på olika sätt.

    En del yrken kräver inte alltid "rätt" utbildning, utan ibland finns möjlighet att komma in på arbetsmarknaden och lära sig yrket genom praktik och att du lär dig medans du jobbar.
    Kanske känner du någon som arbetar med lantbruk?

    Den "smartaste" vägen för att bli lantbrukare är precis som du skriver att gå naturbruksprogrammet inr lantbruk.

    Däremot finns det många andra yrken som kanske kan vara intressanta för dig, som istället kräver att du har läst naturvetenskapsprogrammet. SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) har flera utbildningar inom området "lantbruk", bland annat: agronom, etologi och djurskydd och lantmästare.

    Läs mer om lantbruks yrken på Framtid.se

    vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare