Mathilda
    Är en tjej som ska börja sitt sista år på gymnasiet och tar studenten till 2020. Just nu går jag på det samhällsvetenskapliga programmet, vilket jag sjäv vet ger många olika alternativ för framtiden. Under snart dessa tre år har jag förändrat som person och hittat nya intressen i livet. En av dem är att hålla på med djur främst inom lantbruk och det som lantbruks faktorn har att erbjuda, har blivit mer och mer intresserad av arbete som innehåller mer rörlighet än stillasittande. Har kontakter inom detta område och får vara med och lära mig då och då. Men känner att jag vill verkligen lära mig mer, vilket jag då undrar om finns utbildningar efter gymnasiumet inom lantbruk. Är medveten om att det fanns sådana gymnasium som erbjöd detta, men viste inte det då jag sökte.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mathilda,

    det är ännu inte för sent för dig att försöka komma in på Naturbruksgymnasium; till och med det året som du fyller 19 år får du fortfarande påbörja en gymnasial utbildning på "ungdomsgymnasiet" och det kan vara din bästa chans ... för att för vuxna kan det bli rätt svårt att komma in på djurvårdar-utbildning på gymnasial nivå; det är inte alla kommuner som erbjuder den möjligheten och om den erbjuds, då tas de in som endast har grundskolekompetens (Komvux måste prioritera personer med kort tidigare utbildningsbakgrund).
    Inom >> yrkeshögskola finns det utbildningar som kan bli av intresse för dig (men oftast kräver de att man på gymnasiet gick på Naturbruksprogrammet).

    På Högskolenivå kan man utbilda sig till Veterinär, Djursjukskötare och Djurfysioterapeut; kika gärna också på Framtid.se/info/djurhälsopersonal