Amadou
    Jag har syriskt körkort till lastbil och buss. Mitt svenska språk ligger på "Nybörjare" nivå. Jag vill jobba med att köra buss eller lastbil i Sverige. Hur gör jag bäst? Jag har bott ca 2 år i landet. Arabiska som modersmål. Jag har inte börjat SFI än. Enda intyg jag har är körkortet just nu. TacK.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amadou,

    det snabbaste sättet för dig att bli behörig lastbils- eller bussförare i Sverige är genom att komma in i något Projekt.
    Arbetsförmedlingen och Komvux/vuxenutbildnignen startar sådana projekt. Det är viktigt att veta var i Sverige du bor /ort/ - för att vi ska kunna se om ngt. sådant passande för dig projekt finns just nära dig.
    Frågan är också om du kan flytta för att gå utbildning till lasbils- eller bussförare.
    Har du svensk B-körkort, för personbil?
    I vissa städer, som t.ex Göteborg - kan man jobba som spårvagnsförare >>.

    Om du svarar var i Sverige du bor, kan vi se om vi hittar ngt. projekt som passar dig. Annars kan du fråga på Arbetsförmedlingen och på Komvux, vuxenutbildningen - du säger då att du vill läsa svenska och samtidigt läsa för att kunna bli chaufför: bussförare, lastbilsförare eller spårvagnsförare.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte

    Öppettider för studievägledning för vuxna på Komvux i Borås kan man se på www.boras.se/utbildningochforskola/vuxenutbildning
    Mitt råd är att du frågar både på Komvux och på Arbetsförmedlingen och att du tittar på ännu fler yrken:
    Bilrekonditionerare >>
    Taxiförare>>
    Däckmontör>>
    Budbilsförare>>