Hej Bianca;
    med kriminella ungdomar kan man arbeta på Olika sätt - som kriminolog, som psykolog, som medarbetare på Socialtjänsten, som polis eller som Kurator. Även lärare arbetar med kriminella ungdomar.
    På vilket sätt vill du arbeta?
    Kika gärna på följande yrken: kriminolog, kriminalvardare, ordningsvakt, polis, familjehemsförälder. Det finns inte någon speciell gymnasieprogram som skulle vara inriktat på att senare kunna arbeta med kriminella ungdomar; jag rekommenderar att du i första hand kikar på Samhällsvetenskapsprogrammet, inriktningar Beteendevetenskap > & Samhällsvetenskap > och på Barn- och fritidsprogrammet, inriktningar Pedagogiskt arbete > & Socialt arbete >.

    Ex. på gymnasieskolor som erbjuder profil Kriminologi - Falu-frigymnasium och Drottning-blankas-gymnasieskola-stockholm