Daniel
    Hej, så just nu går jag natur. Men jag trivs inte, och jag har börjat fundera på att byta linje helt och hållet. Till antingen teknik eller samhälls, då är min fråga. Om jag väljer att byta till teknik eller samhälls kommer jag kunna lägga till så att jag kan studera till marinbiolog alternativt oceanograf. Eftersom det ända jag känner som hade varit värt att stanna i natur är då för att bli oceanograf eller marinbiolog. Och hur lång pluggtid är det för att bli marinbiolog eller oceanograf, alltså ungefär då. För som jag har uppfattat det så är det flera olika studier man kan ta eller måste ta.
    • Julia : Varför trivs du inte på din nuvarande utbildning? Kanske vill du byta skola men inte program?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Det är på naturvetenskapsprogrammet. Inrikt.naturvetenskap som de kurser, som du behöver ha kunskaper och betyg i, läses som obligatoriska. På andra utbildningar blir de kurser"valbara" och det kan inte garanteras att du ska få läsa dem, och om du ska få läsa dem, vad är i så fall skillnad, varför byta program? Biologi, fysik och mattekurser är ju samma kurser oavsett vilket program man läser på. På teknikprogrammet läses lika mycket matte men inte biologi och du behöver biologi; på Samhällsvet pr läses det mindre matte, men du behöver t o m matte 4 för att efter gymn kunna läsa mot marinbiolog eller oceanograf (minst tre år på universitetet).

    • : Ja, jag trivs inte riktigt i min klass/skola men verkar som att jag inte kommer få byta, eller jag vet inte men min syv på min skola gav mig ett väldigt konstigt svar och verkade inte så hjälpsam. Att byta skola tror jag inte är något alternativ eftersom det finns bara en skola med natur i luleå så vitt jag är medveten om. Tack i alla fall för svaret :)
    • Julia : I Luleå finns Naturvet.programmet på två skolor: https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Luleå&program=10&profession=&variant=&county=&order=default -du kan höra dig för om det finns plats på den andra skolan; eller om du kan pendla eller flytta för att gå på en annan skola ...
    • : Okej, tack så mycket för hjälpen! :)
    • Julia : Hör gärna av dig längre fram och berätta hur det går. Lycka till!
    • : Hej, slutade med att jag bytte till samhällskunskap och trivs väldigt bra. Tack för all hjälp :)
    • Julia : Vi på fråga SYV är väldigt glada för din skull!:)
    Läs alla kommentarer