Lexie
    Hejsan,

    Jag har suttit och kollat runt väldigt mycket på olika linjer på universiteter och har hittat några intressanta. Dock innehåller de flesta väldigt mycket matte (civilingengör program, tekniskt basår osv) Gillar inte matte så mycket och undrar vad för kurser det finns när man är intresserad av ekonomi, marknadsföring och sånt med lite matte?

    (Förstår att matten är en viktig del där med, men man läser inte lika mycket av ämnet och som jag förstått är det en 'annan' matte)

    Tacksam för svar då jag verkligen inte vet vad jag ska kolla på för linjer längre.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Tea,
    utbildningar i ekonomi på högskolenivå i Sverige kräver att man har godkänt betyg i matte 3b eller 3c.

    Inom Marknadsföring (som är mycket vitt och brett område med diverse olika varianter på utbildningar) kan det ev finnas utbildningar som kräver mindre matte. Har du godkänt i matematik 2?
    Om du har godkänt i Matematik 1 från gymnasiet och inte kan eller vill läsa Matematik 2 för att få godkänt betyg även i den kursen, blir det - är jag rädd - svårt att hitta någon utbildning inom det område som du är intresserad av inom högskola/universitet, men kanske inom yrkeshögskola kan det finnas ngt.
    Nu är det så att nya yrkeshögskoleutbildningar kommer att beviljas inom kort och dyker då upp mot mitten på februari 2019 på www.yhguiden.se - så kika gärna på den sidan i mitten av febr och senare.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej, jag har gått ekonomilinjen och har läst till matte 3b med godkända betyg i alla. Det har bara varit ett ämne som jag inte tyckt om särskilt mycket och därför hellre vill läsa lite mindre av. Men det är inte något som jag 'inte klarar av'
    • Milla : Ren "matte" läser man på högskolenivå i Sverige, om man läser till Matematiker (kandidatprogram i matematik), Statistiker eller till lärare i Matematik; eller till Civilingenjör eller till högskoleingenjör; i de andra högskoleutbildningar kan matten "ingå" i form av logiska utlägg och diverse beräkningar/uppskattningar. Men om man vill i detalj få veta ang. matte-delen i olika högskoleutbildningar, bör man kontakta personal som jobbar just på den högskoleutbildningen /för att det är de som dagligen jobbar med de frågorna och "sitter" på den kunskapen/.