Mikaela
    Jag ska på en intervju för en projektledartjänst inom utbildingssamordning, inom kommunen. Hur mycket tjänar en person i denna yrkesgrupp?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mikaela;

    enligt de uppgifter vi har - och de syns på Framtid.se/yrke/projektledare är medellön för projektledare (alla områden) - ca 40 000 kr/månad.
    Mer detaljerade uppgifter har tyvärr inte vi... :(

    Du vet säkert att löner varjerar mycket t o m på samma arbetsplats med samma eller mycket liknande arbetsuppgifter - att människor kan ha väldigt olika löner. Det beror på många olika "omständigheter" - bl a hur "desperat" arbetsgivare är efter att anställa just dig, t.ex. Även "geografi" spelar roll - ex. i Stockholm är lönerna, som regel, högre än på mindre orter, men det är också dyrare att leva och bo i Stockholm.

    Tips: prata med facket. Försök få reda på vad personer med liknande arbetsuppgifter har för löner på din blivande arbetsplats.
    Så vitt jag vet är löner inom offentlig sektor - offentliga uppgifter. Därför kan du ringa till personalavdelningen i den aktuella kommunen och fråga vad folk har för lön som arbetar med samma eller liknande arbetsuppgifter som du ska jobba med. Sedan kan det ju vara så att "de andra" som du ska jämföra din lön med - har mångårig erfarenhet av de arbetsuppgifterna och kanske har också högre eller "mer passande" utbildning, jämfört med dig och du kan kanske därför inte få lika hög lön som dem, men ibland får man som nyanställd HÖGRE lön än personer som har jobbat länge har; detta beror på att arbetsgivaren kanske värdesätter "färsk utbildning" och/eller på att hen som är ny på jobbet var mycket bestämd på "löne"-punkten; ex. som jag känner till: 2 personer sökte jobb som utredare på en statlig myndighet (samtidigt); person A hade 2 högskoleutbildningar (en av den från ett svenskt universitet) + påbyggnadskurser, kunde flera språk men var arbetslös och fick 25000 som ingångslön; Person B hade en "gammal" 2-årig gymnasial utbildning, ingen högskola men hade vid anställningsintervju-tiden ett annat jobb där hen uppgav att hen hade 28000 i lön men trivdes inte på jobbet utan vill byta jobb... - de båda började på sitt nya jobb samtidigt och fick samma arbetsuppgifter. Person B fick 26 000 i lön, för att hen vägrade acceptera 25000 (med motiveringen att hen går ner i lön, jämfört med sitt tidigare arbete) - som som arbetslös, hade Person A ej ngt att "sätta emot". Personerna A och B var av samma kön och i samma ålder.
    Risken att ej acceptera erbjuden lön är att arbetsgivaren väljer att anställa någon annan, men man kan också "vinna" genom att "stå på sig" och ej gå ner i lön (om man har andra realistiska alternativ, ex  om man har ett annat arbete eller vet att man snabbt kan få ett annat arbete).

    Ett "vanligt misstag" som vi känner till är att acceptera låg lön med förhoppningen om att få stor lönehöjning när arbetsgivaren upptäcker hur duktig man är. Det händer mycket sällan. Går man in på för låg ingångslön - finns det små möjligheter att senare göra "stora lönekliv"... är i alla fall vår erfarenhet; t o m blir det lönehöjning i procent, t.ex alla får 2.2 % lönehöjning... så är det mer pengar, som bekant, man får om man hade 45 000 kr/månad jämfört med 30 000 kr. - så blir det att de som redan har högre lön "drar iväg" mer och mer för varje år.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Julia syv