Aia
    Jag är en 15 årig tjej som vill bli läkare och undrar hur löneutvecklingen ser ut hos en läkare?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Aia,

    om du är 15 år idag, kan du bIi Iäkare först om ca 10 år: det tar 3 år att Iäsa på gymnasiet och sedan 5,5 år på Läkarprogrammet och sedan minst 18 månader, kanske 24 månader - som AT-läkare och det är först efter det som du ska kunna få din läkarlegitimation. Det är, alltså ca 11 år "dit"... och på så lånt tid vet vi inte alls vad lönenivåer kommer att ligga på - inte för läkare, inte för något yrke...

    Sedan är det också så att det som egentligen är viktigt det är "köpkraft" i de pengar man har eller får... därför att i fall priserna går upp kraftigt, kan man inte köpa lika mycket för samma summa pengar. Exempel: vi säger att du får dubbelt så hög lön mästa månad, jämfört med vad du får idag, då blir du glad - du tänker: nu kan jag köpa dubbelt så mycket... men om priserna samtidigt höjs mer än dubbelt, då kan du med dubbelt så mycket pengar ändå köpa MINDRE saker och tjänster, då blir du inte glad, fast du fick en reeII Iönehöjning. Så det är KÖPKRAFT i pengarna som är viktig.

    Då måste man även titta på prisutvecklingen /genereIIt för varor och tjänster -och det både i Sverige och utomlands; därför att man med sin svenska lön vill kanske åka utomlands på semester och då är det viktigt vad kan man köpa där, i ett annat land för sina "svenska pengar"/.

    Kan därför inte svara på din fråga tyvärr. Och jag tror inte någon kan svara på din fråga. Hör av dig om du hittar svar på frågan. Jag blir mycket förvånad om du gör det.... och i så fall är det "spekulationer", dvs gissningar... som inte behöver besannas, det är bara vad någon "tror"... och blir det som hen tror, då är det mer eller mindre ren tur. :)

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Ok, men jag undrar om hur löneutvecklingen ser ut just nu? Vad är ingångslönen?
    • Julia : Ingångslön för läkare ligger just nu på mellan 28 000 och 35 000 i månaden /olika på olika sjukhus och län/.