Matilda
    Hejsan!
    Min frågor är:
    - vad det är kursinnehåll på logistiker utbildningen på YH?
    - Är det många kurser som är på engelska?
    - Hur ser arbetsmarknaden ut?
    - Vad kan man arbeta som efter avklarad examen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,
    kika gärna på yrkesbeskrivningar - Logistiker >, Speditör >, E-handelslogistiker > Befraktare > Logistikchef > samt logistikkonsult>. Yrken inom logistik är inte Reglerade. Detta innebär att det står arbetsgivaren fritt att anställa vem "som helst". Innehåll i utbildningar kan variera mycket - även från en termin till nästa.
    Yrkeshögskola är känd för att anpassa sina utbildningar till arbetsmarknadens behov, vilket ger jobb i mycket stor omfattning (de absolut flesta som tar examen från yrkeshögskola får jobb inom kort och oftast just inom rätt yrke också). Vilka kurser man läser på varje yrkeshögskoleutbildning - får man se på utbildningens egen hemsida.
    Ex. den här yh >> är på 430 yrkeshögskolepoäng & den här >> - på 300 yh-poäng. Den ena är nästan 1,5 termin längre än den andra... fler kurser och/eller längre praktikperiod ingår i de olika yh, även om alla de kan heta "logistiker".
    Se fler exemepl på relevanta utb - ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/campus-varberg/logistiker-campus-varberg

    Hela utbudet av yh-utbildningar finns på www.yhguiden.se
    de utb. som inom yrkeshögskola innehåller "logistik" på ngt. sätt - har jag sorterat ut för dig (finns ca 40 st) - se här>>.
    Eftersom det finns många olika yh inom logistik, men olika namn, längd mm. - går det inte att ge ngt. generellt svar ang. hur många kurser på engelska som ev. ingår ... man får alltså se på varje utbildning separat.
    Bästa hälsningar

    ANNA