B.
    Jag förstår inte riktigt, har de antagit 80 personer för båda urvalen eller är det bara totalt 40 pers?

    Under HT2017 sökte 537 personer till Logopedprogrammet vid Karolinska institutet varav 105 i första hand. Totalt antogs 40 personer i det första urvalet varav 6 var män och 31 var kvinnor. I det andra urvalet antogs 40 personer varav 3 var män och 35 var kvinnor. Totalt sett hade denna termin en könsfördelning om 11% män och 83% kvinnor. Utbildningen hade alltså en majoritet kvinnor denna termin

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej B,
    det borde vara så att det är 80 personer som blev antagna: 40 i första urvalet och 40 - i andra. Så tolkar jag den info som du uppger i din fråga. Men du kan också kontakta Antagning.se >> som gör antagning till svenska högskoleutbildningar, och be dem förklara.

    Hälsningar
    D:

    • Anna : Jag håller inte med Daniels svar. Jag tror det är totalt 40 personer som blev antagna. Skriver nu ett nytt svar. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    På ki.se/utbildning/2lg16-logopedprogrammet ser man att det står Antal platser - 34. Jag har svårt att tro att antal platser skulle ändras så drastiskt - som från 80 till 34... det är för det första;
    för det andra, så har jag ringt till Antagning.se som iofs svarade att de inte vet hur många platser varje högskoleutbildning har, utan att den info måste man söka på varje lärosäte... ?! Handläggaren på Antagning.se TRODDE /hen var inte säker, men trodde.../ att den info som du hänvisar till i din fråga påvisar att de Antog 40 personer, totalt... Sedan sa hen också att "viss överintag" kan göras - dvs om det t.ex är 34 platser, kan 40 personer antas (med tanke att några hoppar av under första veckorna...).
    Jag tycker personligen att det är mycket märkligt att det är svårt att få fram antal utbildningsplatser på olika högskoleutbildningar. Jag blev mycket förvånad att Antagning.se svarar att de inte vet antal utbildningsplatser på olika utbildningar (undrar om det verkligen kan stämma... eller om de inte vill ge ut den info - ? och i så fall Varför det?).
    Jag tycker att antal utbildningsplatser på varje högskoleutbildning borde framgå tydligt - i alla fall på Någon hemsida... se exempel på www.yrkeshogskolan.se - Myndighet för yrkeshögskolan visar antal utbildningsplatser på varje yrkeshögskoleutbildning. Varför kan inte högskolornas gemensam sida - www.studera.nu - göra samma sak?!?

    Vänliga hälsningar

    ANNA