Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är väldigt sällan så att en enda kurs, ger behörighet till någon högskoleutbildning utan det är i kombination med samhällskunskap 1b och i naturkunskap 1b plus matte 2a som blir behörig till ett antal högskoleutbildningar. Vi återkommer med ett längre svar om en stund. Mvh Mikael SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Här nere ser du vilka kurser som krävs för Särskild behörighet till ett antal högskoleutbildningar:

    Arbetsterapeut - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2*

    Dietist - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / eller godkända betyg i två kurser 1a1+1a2*

    Djursjukskötare - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1.

    Fysioterapeut (f d Sjukgymnast) - Idrott och hälsa 1, Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2*

    Logoped - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2*

    Psykolog - Matematik 2 & Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2*

    Sjuksköterska -  Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2*

    Socionom - Matematik 2 och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2*

    Tandhygienist - Matematik 2,Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2*

    * om man har godkänt betyg i Samhällskunskap 1a1, en kurs á 50 poäng, behöver man i så fall få godkänt betyg i en annan 50 poängskurs Samhällskunskap 1a2 - och på så sätt komplettera upp till Samhällskunskap 1b.

    Tips: kika gärna på www.yhguiden.se - om du hittar någon yrkehögskoleutbildning som du blir intresserad av.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA