Hej Hanna!

    Jag håller med dig om att det kanske är fördelaktigare för dig att läsa Engelska 7 (för du får 1.0 i merit för godkänt betyg i den kursen). För Matematik 3 skulle du få 0.5 i Merit (om den kursen ej krävs för behörighet till den utbildning som du söker, men om den krävs - då får du inte merit för den, men då behöver du den för att bli behörig :)

    Matte 3 krävs för att kunna bli Fastighetsmäklare, Arkitekt, Biomedicinsk analytiker och Optiker. Det finns säker några till utbildningar som kräver den kursen, men då oft krävs den en högre kurs - Matte 4.

    Jag tänker också så här: i fall det skulle visa sig att du vill söka utbildning där Matte 3 är ett krav, då är det ofta inte bara den kursen - just Matte 3, men också Naturkunskap 2 och/eller några andra kurser som krävs - t.ex Biologi 2 och Fysik 1a och har du inte godkända betyg i dem, då måste du ju ändå läsa på Komvux.

    Däremot är det svårt att få läsa Engelska 7 på komvux, för att den kursen ej krävs för behörighet till någon högskoleutbildning och då säger komvux allt som oftast Nej, du bara får läsa om du saknar behörighet till vidare studier.

    Nu, när du har möjlighet att läsa Eng7 som du troligtvis inte ska få läsa på komvux och som ger dig så pass mycket i merit (dubbelt så mycket som Matte 3 ger) - så tycker jag att välja Eng7 är rätt beslut.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    Du kan på den här sidan se vilken särskild behörighet som krävs till de "vanligaste" högskoleutbildningar, dvs de som många elever ofta frågar efter.

    Du kan också försöka hitta några utbildningar som du är intresserad av och se vad behörighet till dem är.

    Alla högskoleutbildningar finns på www.studera.nu och yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se

    Inom högskola finns det både kurser och program. Man kan t.ex. sätta ihop egen Kandidatexamen av fristående kurser. Till kurser är det ofta bara Grundläggande behörighet som krävs.

    Matte 3b/eller 3c - krävs till ett stort antal olika högskoleutbildningar inom Ekonomi och till utbildningar Högskoleingenjör (men till Civilekonom och Civilingenjör - krävs det matte 4).

    Om det skulle visa sig att du saknar (efter gymnasiet) Matematik 3 - då tar det 5 veckor på heltid på Komvux att läsa in den kursen. Detsamma gäller Eng7, för det är också en 100-poängskurs, men eftersom Eng7 ej krävs för behörighet, ska du troligtvis inte få plats på den kursen.

    Jag har ännu ett förslag: om du har väldigt svårt att bestämma dig och du har för övrigt bra betyg och hög närvaro, kan du ansöka om att få läsa en Utökad kurs. Det är rektor som fattar beslut och det kan bli ett Nej, men du kan i alla fall fråga. Om rektor säger Ja, då kan du läsa både Eng7 och Matte 3. Du läser då på mer än heltid. En 100 poängskurs kommer i så fall stå på ditt Examensbevis som U-kurs, utökad. Och betyg i den kursen räknas in i ditt jämförelsetal bara i två fall

    1) om den kursen krävs för behörighet till just "din utbildning"

    eller

    2) om den ger meritpoäng.

    • : Hej, tack så mycket för hjälpen, jag läser just nu naturkunskap 2 så vilka fler utbildningar syftar du på? Är nämligen inte säker på vad jag vill bli i framtiden
    • Anna : Behörighetskraven kan ändras, det gör de ibland. Om du idag läser i åk2, kan vi inte vara helt säkra på vilka kurser du skulle behöva om ett år - när det blir dags att söka. Tyvärr är det så att man både måste planera men ändå inte kan planera i detalj. Jag skriver nu ett utökat svar till dig.