Kevin
    Hej! Jag skulle i framtiden vilja arbeta som mäklare inom finans ( värdepappersmäklare eller aktiemäklare) . Vad är lönen? Stämmer det att lönen går på provision t.ex. som fastighetsmäklare. Sedan undrar jag om det finns ett annat namn för investerare och vad för utbildning det krävs. Hur mycket gymnasiepoäng behöver man för att kunna utbilda sig till dessa yrken och vad för inriktning är det jag väljer på högskolan? Är ekonomiprogrammet en bra förutsättning om jag vill arbeta inom ekonomi i framtiden ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kevin,
    Ekonomiprogrammet - inriktning Ekonomi - är den utbildning på gymnasiet som i första hand rekommenderas fö ratt jobba inom arbetsmarknadsområde inom Ekonomi.

    Utbildningsutbud förändras; även nya yrken dyker upp. Det är därför svårt och kanske även omöjligt att i detalj planera vilken väg du ska gå efter gymnasiet.
    om du söker Ekonomiprogrmamet, inriktning ekonomi på gymnasiet - gör du rätt val, i fall du är intressera av karriär inom ekonomi.
    Kika gärna på Ekonomiyrken>>>. I de yrkespresentationer där vi har uppgift om snittlönen - finns den uppgiften med, ex. - https://www.framtid.se/yrke/aktiemaklare - har vi uppgift om medellön på ca 37 000 kr/månad.

    Vänligen

    ANNA