Anton
    Hej! Jag har under en mycket längre period velat bli mäklare men har aldrig tagit tag i det för att jag har känt att det är hopplöst. Har verkligen inte betygen för att kunna komma in i de högskolor som har mäklarutbildningar.

    Har heller inte matte 3 & samhäll 1a2, men det vet jag att jag kan plugga upp senare, men mina bekymmer är betygen. Hur funkar hela systemet?

    Så som jag har förstått det så hamnar jag i någon sorts "reserv" grupp om jag pluggar via, te.x. Komvux. Och då blir det ju lika hopplöst där..
    Konkurrensen för fastighetsmäklare är enorm och därför kräver det extremt höga betyg för att ens kunna komma in där.

    Vill bara ha lite hjälp och råd med
    - Vart börjar jag?
    - Vad börjar jag med?
    - Är mina chanser låga?
    - Finns det någon man kan prata med gällande detta?

    Var ganska lat i gymnasiet då jag valde ett program som jag verkligen inte trivdes med(Vård och omsorg).
    Men nu känner jag extremt sug på att börja plugga till mäklare, att uppfylla den drömmen.
    • : Rätt person kan via en arbetsgivare få hjälp med en sk uppdragsutbildning,
    • Peter : Tack Jonas för din kommentar!
    • Peter : Du får gärna komma med exempel, om du känner att någon fick läsa till fastighetsmäklare som uppdragsutbildning.
    • : Min kollega har gjort det, jag harvsjälv läst så kallade enstaka kurser då betygen inte räckte, kom in på de första kurserna med hjälp av högskoleprovet och läste sen på ekonomihögskolan i Västerås, Uppsala universitet, lantbruksuniversitet i Uppsala och högskolan i Gävle. Jag är nu franchisetagare av två kontor och min delägare till det ena kontoret läste uppdragsutbildning på företagsekonomiska institutet i Stockholm, liknande finns även t ex på Malmö högskola. Känner vi att personen är rätt för jobbet, har rätt inställning mm så kan vi satsa på den personen och betala en utbildning.
    • Peter : Väldigt intressant information! Tack så mycket!
    • Peter : Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/fastighetsmaklare - säg om du tycker ngt. kan förbättras i presentationen. Du kanske också vill synas som Arbetsgivare på den och/eller andra yrkespresentationer på www.framtid.se - ex. https://www.framtid.se/yrke/fastighetsmaklarassistent ? :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,

    om jag förstår dig rätt så är du mycket intresserad av att bli Fastighetsmäklare>>> och det finns 2 vägar att gå: via ett fastighetsmäklarprogram eller så kan man sätta ihop sin egen utbildning via fristående kurser.

    Det är bekvämare att Iäsa ett program, men du kan se här>>> viIka kurser som krävs och hur du kan sätta ihop en egen utbiIdning.

    tips - kika på yrket Fastighetsmäklarassistent>>>

    ang. komvux-studier och att hamna i BII kompletteringsgruppen, så stämmer det tyvärr på sätt och vis att det är ofta något svårare att komma in, om man kompletterar sina gymnasiebetyg. Men utan komplettering är du över huvudet taget inte behörig, då har du ingen chans att komma in. Med kompletteringar har du i alla en chans att komma in.

    För konkurrens kan du göra Högskoleprovet. Högskoleprovet>>> befriar inte från kravet på att bli BEHÖRIG.

    Man kan också arbeta nära fastighetsmäklare, t.ex som fotograf>>. Eller som Staging designer>> eller med ngt. annat kring försäljning av fastigheter, men utan att själv vara fastighetsmäklare.

    Du ställer några konkreta frågor och jag ska nu försöka svara direkt på dem. Dina frågor är:

    - Vart börjar jag? ... Mitt svar: du kan börja med att söka kurser på komvux som du behöver för att bli behörig till Fastighetsmäklarprogrammet; du kan samtidigt söka jobb som Fastighetsmäklare eller som Fotograf på en mäklarfirma eller med ngt. annat på fastighetsbyrå. Även praktik hos fastighetsmäklare kan vara värdefull, då får du se branschen på nära håll och vet då ännu bättre om det skulle vara rätt yrke för dig.

    - Vad börjar jag med? ... Mitt svar: gör allt samtidigt - sök kurser på komvux, det är möjligt att du kan börja läsa på komvux först från hösten 2017. Om ansökningsperiod till vårens kurser på komvux i din kommun redan är slut, då kanske de kan ta in dig först till hösten och då har du gott om tid nu att göra annat som att söka jobb, bedriva självstudier mm. Självstudier i matematik kan man bedriva med hjälp av www.matteboken.se (det är en bra sida och det är gratis). Om du sedan har kunskaper motsvarande matematik 3, kan du göra Prövning och få betyg "den vägen". Betyg från prövningen och i slutet av en läst kurs är lika mycket värda.

    - Är mina chanser låga? - Om du gör högskoleprovet, kan du komma in i HP-urvalsgruppen. Annars kan du försöka läsa upp några av dina redan godkända betyg för att höja ditt meritvärde. Du konkurrerar om utbildningsplats mot andra som ännu inte har sökt Fastighetsmäklarprogrammet, så vi vet inte vem dina konkurrenter blir och vad de kommer att ha för betyg; därför är det mycket svårt att svara på om du har höga eller små chanser.
    Du kan också titta på alternativet sätta ihop din utbildning av fristående högskolekurser. Det är ganska jobbigt, för att du måste söka separat till varje kurs & det ej finns någon garanti på att komma in; så man kan fastna mitt i - inte komma hela vägen igenom... :(

    - Finns det någon man kan prata med gällande detta? - Du har rätt att få personlig vägledning på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Du kan också samråda med oss här på Fråga SYV. Det är dock ett Öppet forum med endast skriftliga frågor/svar, så om man vill ha Samtal (muntligt) med en SYV - så är det i första hand Komvux i den kommunen där man är skriven (om man inte går på någon skola). Om man går på någon utbildning, då är det i första hand SYV som är kopplad till den utbildningen som man vänder sig till.
    Du kan också vända dig till Studievägledare på de högskolor/universitet där du vill söka utbildning. Det är väldigt olika vad som kan erbjudas på högskolorna/universitetet och beror också på vilken period under året som du kontaktar dem. Har de mycket att göra just då, kan man få mycket kort svar om att "det och det krävs för att bli behörig" ... och "punkt och slut". Men har man tur så kanske man kan få träffa någon /boka tid för personligt samtal/ som kan ge bra tips och råd. Det är i alla fall värt att testa. På de flesta högskolor/universitet finns det både Central (som kan kallas för Allmän) vägledning och Studievägledare som "sitter på" olika fakultet/institutioner och du kan prova kontakta alla dem, boka tid, skicka mail mm. Som sagt, det är väldigt lika vilket bemötande man kan förvänta sig. Vissa är överhupade med jobb och det är mycket svårt att få svar på mail och ännu svårare att få tid för att träffa dem. Men du bör försöka, tycker jag. Och jag önskar dig lycka till! :)

    • : Ja det stämmer bra. Fastighetsmäklare är det jag vill bli! Vilket utav det är 'lättast' om man säger för mig? Jag hade inte, som sagt toppbetygen i gymnasiet så vad skulle vara lättast för mig?
    • Anna : Kika på http://www.framtid.se/yrke/fastighetsmaklarassistent och sök jobb som Fastighetsmäklarassistent så får du se branschen på mycket nära håll.
    • Anna : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig. :)
    • : Okej. Tack så hemskt mycket för all hjälp Anna! En snabb liten fråga till. Fastighetsmäklarassistent kräver alltså inga utbildningar innan man blir anställd? Jag läste på länken du skicka att man kan bli utbildad medan man jobbar, stämmer det helt och hållet? Och ökar det på något sätt och vis mina chanser till att komma in på högskola eller är högskola helt och hållet betygsbaserat?
    • Anna : Läs alla mina "utökningar" ovan.. :) och svar på din kommentar är - se här http://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola det KAN EVENTUELLT finnas Alternativ antagning. Det är varje högskola/universitet som bestämmer om de ska ha AU eller inte till varje ny antagning. Om AU finns, då är det ett plus att ha jobbat i branschen. Om AU inte finns - då är det endast betyg och/eller högskoleprovsresultat som gäller för att få plats på utbildningen.
    • Anna : ang. Mäklarassistent - pga ingen formell utbildning krävs, kan vem som helst bli anställd och därför är det mycket hård konkurrens om jobben. Jag vet inte om du kan få anställning som mäklarassistent, men du bör definitivt söka, om du är intresserad. Du kan kontakta fastighetsmäklarfirmor och fråga om de kanske kan tänka sig anställa dig på "timmar vid behov" som "allt-i-allo", hjälpa till med det som behöver göras. Min tanke med det förslaget var att du skulle i så fall ha branschen/jobbet för "närmare påseende" och det är inte omöjligt att du skulle komma fram att det är "inget för dig". Det är kanske så att vad man TROR om ett visst jobb och hur det i praktien ÄR att utföra det jobbet - är två olika saker. Det är bra att vara säker på vad man "ger sig in på" och om man har en chans att göra det och samtidigt få lite betalt, så är det ju jättebra i så fall! :)
    • : Jätte stort tack Anna! Ha en fortsatt trevlig dag nu :)
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer