Josephine
    Hej! Jag går i 9an nu och ska välja gymnasium nu till vår, jag är ganska säker på att jag skall gå ekonomi linjen.

    Jag undrar vad det finns för människor på Jensens gymnasium, självklart förstår jag att det finns olika men är det en överklass skola eller underklass skola ?
    Jag undrar också hur det kommer sig att intagningspoängen är så låga jämfört med andra gymnasieskolor i Göteborg, enligt deras hemsida så framstår dom som att alla skall vara väldigt målinriktade och på deras öppet hus så berättade dom att dom vunnit flera priser om att ha blivit årets Uf skola flera gånger men ifall den nu är så bra hur kommer det sig att inte fler söker dit och varför är det inte är högre intagningspoäng.

    Vad finns det för andra bra skolor inom Göteborg som har ekonomi linjen, med inrikting ekonomi, jag har runt 220 poäng.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Josephine,

    i Göteborg finns det Ekonomi, ekonomi på 22 gymnasieskolor - se här>>

    Att antagningsgräns är lägre än på andra skolor kan bero på att en gymnasieskola har flera utbildningsplatser.

    Om jag förstår dig rätt, har du varit på Öppet hus på Jensen i Gbg>>

    Jag skall samråda med kollegorna och återkommer!

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan!

    Vi har nu fått svar från Jensen i Gbg>> som Iyder:

    "Vi är en bra skola med bra lärare och strukturer där vi jobbar mycket med träning för verkligheten och ordning och studiero. Vi har också ett väldigt bra ekonomiprogram med en sammansättning av kurser som jag inte sett på något annat gymnasium i Göteborg. En förklaring till din fråga om intagningspoäng är att de flesta elever med högre betygssnitt väljer skolor som Samskolan, Mikael Elias och Donnergymnasiet. Vi ser att många elever väljer oss (vi har ett högt söktryck) men att de ofta gör det i 2:a och 3:e hand.

    Med vänlig hälsning

    Programchef för ekonomiprogrammet
    Civilekonom och leg. lärare i Historia och Ekonomiska ämnen

    JENSEN Gymnasium
    Stora Nygatan 23-25
    411 08 Göteborg".

    Liselotte