Rebecka
    Jag vill bli operationssjuksköterska en dag och jag ska börja på sjuksköterskeprogrammet nu till vårterminen. Jag börjar den 21 januari och jag är klar i början av december på höstterminen 3 år senare och jag vill söka in på operationssjuksköterska programmet på Umeå universitet på vårterminen efter höstterminen jag har slutat på sjuksköterskeprogrammet. Men min fråga är nu om jag hinner skicka in alla dokument i tid för att kunna bli antagen till magister programmet då det blir väldigt thigt om tid när jag slutar en kandidatutbildning på höstterminen och sedan söka in på magister programmet på vårterminen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecka,
    för att bli Operationssjuksköterska - behöver man, såsom reglerna ser ut idag, läsa Magisterprogrammet med inrk. mot Operationssjukvård. Som det är nu, så startar det programmet på våren 2019 och våren 2020. Hur det blir senare, om samma program kommer även ha starter på hösten - är ännu oklart.
    Om huruvida man skulle hinna komplettera i tid för att kunna antas till vårterminen, om 3 år - är ännu mycket för tidigt att tänka på. Mycket kan ändras på 3 år. Men om du absolut vill få svar på hur det funkar nu (trots att det kanske inte alls blir så om 3 år... ) - kan du vända dig till Antagningsgruppen på det lärosäte där Magisterprogrammet med inrk. mot operationssjukvård ges, Umeå Universitet - exempelvis kan du kontakta dem via Kontaktformulär på umu.se/utbildning/program.

    Jag vill även råda dig att samtidigt som du söker till påbyggnad/magisterprogrammet - söka jobb; detta pga det ej finns någon garanti på att komma in på magisterprogrammet, även om man söker och kompletterar i tid.
    Och om du ej skulle kunna komplettera dig ansökan till magisterprogrammet i tid, kan du "i värsta fall" jobba som "vanlig sjuksköterska" i ca ett år - innan du, förhoppningsvis, kommer in på utbildningen till Operationssjuksköterska.

    Vänligen
    ANNA