Alex
    Hej, har lite frågor angående högskolan/universitet. Mitt mål har varit att komma in på HHG femåriga ekonomiprogram men det ser ut som att jag precis missar antagningsgränsen, men hoppas fortfatande. Vi säger att om ja inte blir antagen, kan jag då läsa ett ekonomie kandidatprogram på 3år på tex Högskolan Väst eller ett Civilekonompogram på 4år men avsluta efter det 3e och ta ut min ekonomie kandidat i Halmstad, Jönköping eller Borås, för att sedan läsa upp en master på Handels i Göteborg? Antar att de som går på HHG prioriteras men det bör väl finnas platser över? Undrar även i nödfall om det är värt att ta ett sabbatsår och jobba/resa och göra HP för att komma in på Handels ett år senare?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alex!

    Vi får hoppas att du kommer in med de betyg du har. Antagningsgräns är inte konstant och kan höjas eller sänkas (vilket du vet också själv) och vi håller tummarna!

    Göra högskoleprovet en extra gång är alltid bra! Det ger en extra chans att komma in!

    Ang. söka till masterprogrammet - så "går man ofta" på antal tidigare högskolepoäng (om det blir konkurrens om platserna på masterprogrammet). Då gör man så här: tar ut Kandidatexamen och söker till Masterprogrammet men om man ej blir antagen, då läser man fler högskolepoäng och ofta spelar det mindre (eller ingen) roll exakt i vilka ämnen de högskolepoängen är, utan att det är fler godkända högskolepoäng och så söker man varje gång Masterprogrammet startar. Den envisaste (som har läst flest högskolepoäng) vinner, dvs kommer in till slut.

    Du får hemskt gärna kontakta Studievägledare på Masterprogrammet på handels i Göteborg och ställa samma fråga som du ställer här till oss. Antagningsreglerna kan också ändras tills det blir dags för dig att söka masterprogrammet. Studievägledare på den aktuella utbildningen är i så fall en av de första som får reda på kommande ändringar.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig lycka till i din studieplanering!

    Liselotte SYV

    Liselotte