Albin

    Hej,jag har börjat 1:an på gymnasiet.där jag går teknik.förra veckan fick jag träffa min matte/fysiklärare.Men då fick jag inget bra intryck av han.då så han "Jag får inte säga så här för syv:en men ni som hade svårt med matte på högstadiet kan lika lönt byta linje".Det var på våran första mattelektion med han.så undrar jag om jag måste bli godkänd i matte 2c och 3c för att få gymnasie examen.Går produkt och designutveckling (teknik)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Albin;

    det går att få ut examensbevis från teknikprogrammet med F i matte 2c och 3c, men då måste du få godkända betyg i så gott som alla andra kurser, inklusive fysik 1a och kemi1. Kraven för examensbevis från gymnasiets olika program finns att läsa om på gymnasieguiden.se/kraven-för-examen
    De sakkunniga säger att det är svårt att läsa fysik och kemi om man "ligger efter" inom matte - då ämnena är "sammankopplade"; mattekunskaper utgör ngn sort "grund" för de andra naturvetenskapliga ämnen.

    Avhopp från teknik- och naturvetenskapsprogrammen (oftast genom byte till andra program) sker ofta pga det blir för tufft att läsa det avancerade spåret i matte i snabb takt, vilket man gör på TE och NA.
    Hur duktig och motiverad just du är - vet vi givetvis inte här på Fråga SYV för vi känner inte alls dig.
    Du kan kika på innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se
    Du kan också samråda med mattelärare; din mattelärare och andra lärare - om det finns fler mattelärare på din skola; din klasslärare/mentor kan troligtvis berätta om hur det "brukar ligga till"; vår erfarenhet är att de elever som i år9 på grundskolan hade lägre betyg i matte än C, får kämpa med matte och andra natur.vet ämnena om de läser på TE eller NA.

    Vänligen
    ANNA