Sandra
    Hej!
    Jag går andra året på Thoren Buisness School där jag läser samhällsprogrammet. Jag tycker om min skola väldigt mycket, men har på senaste tid fått många funderingar på mitt gymnasieprogram och min framtid. Innan jag valde gymnasieprogram så hade jag ingen aning alls om vad jag ville bli och därför valde jag samhällsprogrammet. Men nu har jag kommit till en punkt då jag vet vad jag vill jobba med. Och det är Management för ett företag med sociala medier eller management med artister. I helhet kan man säga att jag vill jobba med Management inom sociala medier och marknadsföring. Nu i efterhand så borde jag egentligen valt ekonomiprogrammet för de läser företagsekonomi, privatjuridik, marknadsföring och management. Fast det visste jag ju inte då?! Jag har ju typ fått panik för att jag är rädd att jag inte kan jobba med det jag faktiskt vill. Undrar därför om ni har några tips om vart man kan studera alla dessa kurser på ett intensivt och snabbt sätt? På max 1 år!! Helst samtidigt som gymnasietiden men annars efter. Kan ni isåfall tipsa mig om detta? Undrar även om Sverige har några Management program som man kan söka efter gymnasiet? Isåfall vart? Vad får man läsa på Management kurserna?
    Min främsta fråga är vart jag kan läsa in de kurserna som alla ekonomiare läser under gymnasiet, företagsekonomi, privatjuridik, marknadsföring och management samt vart det finns kurser för management och sociala medier? Kostar detta något? Vill helst att utbildningarna ska vara max 1 år tillsammans så att jag snabbt får komma ut och göra det jag verkligen vill!
    Eller räcker det med samhällsutbildningen att bli manager? Alltså, att man får lära sig allt som behövs och alla dessa ekonomi kurser ingår i management utbildningen? Funderar även på att läsa management med sociala medier och artister programmet i USA eller Australien, har ni tips på skolor och program där också?
    Undrar även ifall man kan bli VD utan ekonomiutbildningen?
    Sitter här med en klump i magen..

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sandra!
    Jag förstår att det är jobbigt om man tycker att man valde fel utbildning! Jättetråkigt att läsa om att du sitter med "en klump i magen".
    Jag tycker du kan sluta oroa dig så mycket och tänka på det positiva i stället:
    nu vet du vad du vill och du är ung och fullt kapabel att förändra väldigt mycket i ditt liv framöver, inklusive din utbildning.
    För det första, så är det möjligt att läsa Management efter gymnasiet, oavsett vad du läste för program på gymnasiet. Det går att komplettera med kurser på komvux efter gymnasiet. Det finns också möjlighet att göra prövningar.

    Vill komma med förlag på utbildningar, se om det är ungefär det som du har tänkt dig:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/webbkommunikator-sociala-medier
    http://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/marknadskommunikator-inom-sociala-medier

    Det är yrkeshögskoleutbildningar. I presentationerna (länkarna ovan) ser du vilken behörighet som krävs men tänk på att det är "på ett ungefär" som den behörighet är... :) Yrkeshögskoleutbildningar förändras med arbetsmarknaden och lite annan behörighet kan krävas när du är färdig med gymnasiet... och å andra sidan, så finns det möjlighet att komma in på en yrkeshögskoleutbildning även om man inte är fullt behörig.

    Ang. läsa de kurser som läses på Ekonomiprogrammet så är det bäst att byta till Ekonomiprogrammet i så fall. Du skulle kunna se om det finns plats i åk1 på Ekonomiprogrammet och byta i så fall (om plats finns). Du "förlorar" ett år men vinner mycket i att du kan få högre betyg på kurser som du kommer att läsa om och du läser då det programmet som du vill läsa.
    Det finns elever i varje klass som är både ett och två år äldre än resten av klassen.
    Personligen tycker jag att det är en stor fördel i att vara äldre än resten av klassen: du är mognare, klokare, men mer livserfarenhet. Du läser om några kurser och kan få djupare kunskaper och högre betyg. Du är ett år mognare när du slutar på gymnasiet och är då mycket bättre förberedd för framtida utmaningar. Jag ser det som en stor fördel om man har möjlighet att läsa på gymnasiet i 4 år i stället för 3.

    Att läsa andra kurser samtidigt som du redan läser på heltid - kan inte jag rekommendera. Man blir lätt överansträngd och riskerar sin hälsa. Hälsa är jätteviktig: om man blir sjuk, så kan man varken studera eller jobba.

    Fundera över det som jag skriver i mitt svar till dig nu och återkom gärna lite längre fram.
    Du kan alltid ställa frågan till rektor på Ekonomiprogrammet om plats (lediga platser) för dig. Att du frågar betyder inte att du måste byta. Finns det plats, då kan du fundera över om du vill det. Du kan då också be om att få provgå några dagar på Ekonomiprogrammet.

    Ta även en titt på vad som finns inom högskola/universitet: http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/management-och-ledarskap-175?typ=3

    Alla yrkeshögskoleutbildningar hittar du på www.yhguiden.se

    Det är inte fel att även se på www.folkhogskola.nu - i fall det finns ngt. intressant där.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    P.S: ang. bli VD så finns det VD med alla olika sortens utbildningar bakom sig. Om man startar eget företag, kan man bli VD i det med "vilken utbildning som helst" för att då är du din egen arbetsgivare och själv bestämmer vilken utbildning du behöver ha.