Peggy
    Hej!
    Jag har varit i Sverige nästan 1 år och jag går i språkintroduktionsprogrammet.
    I ett år jag gick från A till C nivå och nu är jag 18.5 år.
    Efter det jag ska gå till komvux för att studera vidare.
    Jag vill bli tandläkare i framtiden.
    Jag hade några frågor...
    1.I komvux kan jag göra alla kurser som jag behöver i cirka 1.5 år och sen gå på universitet?
    Om nej, i hur många år jag kan?
    2.mina betyg är vanligtvis A eller B, tror du att jag kan bli behörig till denna programmet på universitet?
    Jag tror det ska aldrig bli det...
    3. Jag hörde att tandläkar programmet behöver 20 eller mer poäng och det beror på vilken stad vill do studera i, jag vill veta vilka städer mellan Stockholm,Lund, Uppsala och Umeå behöver minder poäng?
    Jag blir så glad om du hjälper mig. jag är så förvirrad... :(♡
    • Luna :

      Hej Peggy! Jag är också i samma situation. Har bott i Sverige ungefär 2 år och vill verkligen plugga vidare som tandläkare. Hur gick det för dig? Kom du in på tandläkare utbildning?Om svaret är Ja. Kan du snälla berätta mig hur du kommit in på din drömutbildning? Om svaret är Nej. Är det för att du har inte tillräckligt mycket merit poäng? Har du provat göra högskoleprovet? Tack förhand

    • Anna :

      Hej Luna, du har skrivit en kommentar till en fråga som är äldre än 3 år. Jag blir glad om Peggy fortfarande har samma epostadress med vilken hon registrerade sig här på forumet, (hon får mail om att en ny kommentar inkom till hennes fråga) men om hon ej har sin epostadress kvar sedan över 3 år, då vet hon inte om att din kommentar har inkommit här på forumet. Det kan därför hända att du inte får ngt svar från Peggy, tyvärr. Jag vill inte att din kommentar förblir obesvarad och skriver därför detta nu: du får gärna ställa en egen fråga här på forumet om olika vägar in i tandläkarprogrammet... i Sverige måste man ta examen från tandläkarprogrammet, finns inget annat sätt att bli tandläkare. Du får gärna göra högskoleprovet. Du får också kika på alternativt urval som Karolinska institutet brukar öppna för som de kallar för TAPIL. Blir man utvald i det alternativa urvalet, kan man komma in med lägre meritvärde än annars ger plats på utbildningen. Du får också gärna kika på andra tandvårdsyrken, som t.ex Tandhygienist, Tandtekniker och Tandsköterska. Utbildning till Tandsköterska ges i Sverige inom yrkeshögskola; utbud av YH-utbildningar finner du på www.yhguiden.se

    • Peggy : Hej Luna! Jag såg att jag fick ett meddelande på min inlägg från 3 år sedan och blev förvånad! Jag studerar faktiskt tandläkarprogrammet och jag är i termin 3 av 10 nu. Eftersom jag var under 20 år kunde jag fortsätta i gymnasiet istället för komvux när jag slutade språkintroduktionen. Det jag gjorde var att jag hade självstudier för sista året av gymnasietstudier från mitt hemland och sedan ansökte om bedömning av det från UHR. När UHR svarade med en bedömning visade jag resultatet till gymnasiets rektor och hon sa att jag kan studera bara kurser som jg behöver för att bli behörig och jag behöver inte studera i 3 år. Jag läste Matte 4, Fysik 2 och Kemi 2 i Sverige och för svenskan hittade jag ett prov som heter TISUS och om du blir godkänt s motsvarar det som betyg i SVA 3. Jag fick ett antagningspoäng som var 22.49 och började universitetsstudier hösttermin 2021. Hoppas att det hjälper!
    • Luna : Hej, tack för Anna och Peggy som svarade min fråga. Grattis till Peggy :) Du har gett mig en styrka att nå mitt mål och blir inspiration. När jag kom till Sverige så var det mitt sista år i gymnasiet och den var under corona pandemin. Så jag läste mitt hemlands sista års studie via distans i Sverige och tog examen pga av coronapandemin även om jag hade flyttat till Sverige. Samtidigt gick jag i IM språk i gymnasiet. Från IM språk fick jag alla betyg för att söka in på naturvetenskapsprogrammet i gymnasiet. Går tvåan av naturvetenskapsprogrammet i gymnasiet i år. Jag hade inte så mycket information och var hesiterade därför gick in i sån situation. Jag vet inte det kan låta dumt och jag vet inte varför jag gjorde så. Jag fick stark C i ettan. Jag satsar mycket tid och pluggar så hårt men ändå fick så. Tror inte att jag kommer få A i alla ämnen. Det är svårt att gå till gymnasiet och att värderas på samma sätt som svenska elever. Från mitt hemland så har jag faktiskt A i alla ämnen genomsnitt betyg är ca 93% A. Mitt hemland sätter betyg 0-100% . Jag vet inte om det är möjligt att gå på samma väg som du tog nu. Kanske den blev försent, jag vet ej. Jag tar jätte gärna förslag. Tack förhand
    • Mikael : Gör högskoleprovet några gånger, är mitt förslag. Högsta resultat kommer att gälla, om du har flera resultat från högskoleprovet från olika terminer. Man förlorar inget på att göra högskoleprovet (förutom tiden den dagen man gör provet + avgift som höjs från 1 januari 2023 till 550kr för att anmäla sig). Högskoleprovet befriar inte från kravet på att bli behörig: ha både grundläggande och särskild behörighet. ... Vad gäller betygen från ditt hemland, så läste du där på ditt modersmål, antar jag .. och i Sverige läser du på ett för dig främmande språk, vilket är mycket svårare. Därför är det inte alls konstigt att du får lägre betyg, än du fick i hemlandet. Du kan bara göra ditt bästa, inte mer. Viktigt är också att tänka på att inte "ta i för mycket" och bli överansträngd, som ofta kallas på svenska "att gå in i väggen". Ansträng dig lagom mycket, är mitt råd. Inget är viktigare än att behålla hälsan, för att i fall man blir sjuk av överansträngning, så är det mycket sämre för alla (dig och även samhället). På svenska säger man "Den friske har många önskningar, och den sjuke har bara en...". :)
    • Peggy : Luna, Jag fattar vad du säger! Du ska inte tänka att du gör någonting dåligt nu! Jag hade också A i alla ämnen från mitt hemland men när jag kompletterade i Svenska gymnasiet fick jag C i matte4, fysik 2 och kemi 2. Även i universitet behöver jag lägga mer tid på mina studier än vad andra gör för att verkligen förstå innehållet av föreläsningarna. Du gör ditt bästa nu! Och jag tror det aldrig blir sent för vad du gillar, du kan prata med syv i din skola så kanske du kan söka till universitet mha bedömning av dina betyg från hemlandet och andra ämnen du kan lägga till från universitet? Annars finns det många i vår klass som har gjort HP för att komma in!
    • Luna :

      Hej på er! Tack så jättemycket att ni svarade mina kommentarer. Jag har jätte viktiga frågor som jag ska ställa och berätta. Tack förhand att ni ska ta eran tid att läsa den kommentaren. När jag pratade med min skol syv, sa hon att hon inte vet riktigt om det är lagligt att redan ha gymnasieexamen från mitt hemland och går gymnasiet om i Sverige. Skol syv även sa att va försiktigt att prata om det till någon. Därför blev jag rädd, och tänkte att jag har hamnat i ett olagligt situation. Blev väldigt besviken på mig själv, både för att jag har hamnat i en sån situation och att även om jag försöker mycket får jag bara ett C på allt i gymnasiet i Sverige. Förra veckan vågade jag ringa till UHR och berättade att jag har gymnasiebetyg från mitt hemland och går gymnasiet här i Sverige igen. Jag frågade även om det går att validera mina utländska betyg trots att jag går gymnasiet i Sverige. Personal från UHR svarade att det går bra att validera det. Personalen från UHR även sa att fråga från någon annan syv som vet mer om det. Nu kommer mina frågor till er.

      När du Peggy validerade sina betyg via UHR hur motsvarade det ungefär? Om jag förstår rätt, så när du validerade dina betyg från ditt hemland, fick du läsa Kemi2, Fysik2 och Matte 4? eller motsvarade dina betyg till C ? Om jag ska vara ärligt, så vet jag verkligen inte hur det kommer blir när man validerar sina betyg via UHR. Jag har nästan A i allt från mitt hemlands betyg. Jag har ingen aning hur motsvarar betyg från mitt hemland om jag validerar via UHR. Sänker dem A betyg till lägre betyg? Vad händer efter det vet jag inte riktigt.

      Vill verkligen komma in på tandläkare utbildning. Nu i Sveriges gymnasiet har jag nästan C på allt. Om jag läser nästa år  engelska 7, matte 5 och mattespec så kommer jag får kanske högst 17,5 men det är inte säker om jag får det. Kanske jag kommer få merit 17,00. Vilket är omöjligt att komma in på tandläkare utbildning med den merit från Sveriges gymnasiet.

      Tror ni att det går bra att validera mina utländska betyg via UHR och ta vägen som Peggy tog även jag går gymnasiet i Sverige? Eller är det olagligt? Vill ta den vägen som ger mig större chans och garanterat väg som jag kan komma in på tandläkare utbildning. Är verkligen intresserad att studera i Stockholm men det klart att jag vill studera som tandläkare vilken stad som helst. Tackförhand :)

    • Julia :

      Hej Luna! Om en sökande till svensk universitetsutbildning har flera bevis på komplett gymnasieutbildning, då använder Antagning.se de utbildningsdokument som ger högre meritvärde, på så sätt är det helt ofarligt att skicka alla sina betyg till www.antagning.se (eller ladda upp på sidan där när man gör ansökan). Hur UHR kommer bedöma dina betyg från utlandet, vet vi inte; du får avvakta och se hur det blir. Jag vill också råda dig göra högskoleprovet och även göra det flera gånger (högsta resultat kommer att gälla om du har flera resultat från högskoleprovet). Vidare vill jag också påtala följande: att KOMMA IN, bli ANTAGEN är första steget men sedan ska man också klara av fem år tuffa studier i snabb takt och, för dig, också på främmande språk (svenska). Det är tyvärr inte alla som påbörjar tandläkarprogrammet som också blir klara och tar examen. Man kan tvingas hoppa av. Det gäller att vara "lämplig" får sådana (långa och tuffa) studier och välförberedd: t.ex lära sig så bra svenska som möjligt, utarbeta sin studieteknik så att studierna inte tar upp all din vaken tid, se gymnasieguiden.se/studieteknik + bra också att ha viss ekonomisk buffert (att ha sparat pengar för oförutsedda utgifter).

    • Peggy : Hej Luna! Jag fick en meritvärde motsvarande 22.49 från UHR. Däremot jag håller med Julia om att bli antagen till tandläkarprogrammet är bara en start. När vi var termin 1 så var vi 65 elever i klassen och nu är vi 40 st i termin 4, så vi redan har tappat 25 personer från klassen, det är många som har inte bra studieteknik till exempel och klarar inte tentorna på universitet. Också ett problem som jag har märkt är att jag behöver lägga mer tid för mina studier pga att jag studierar på ett främmandespråk och ibland behöver söka upo vissa begrepp och ord för att förstå. Så det är viktig att man bygger en bra grund med svenska språket och bra studiekteknik innan man börjar studierna på universitetsnivå. Däremot jag rekommenderar också att du bli säker på att du faktiskt vill plugga till tandläkare och du gillar den eftersom motivationen spelar en väldig stor roll med att kunna fortsätta studierna! Lycka till!
    • Milla : Tack så mycket Peggy för din kommentar!
    • Luna :

      Stort tack till er att ni svarar! Hej Julia! Vad menar du med flera bevis på komplett gymnasieutbildning? Jag tänkte att mina gymnasiebetyg från mitt hemland skulle behövas. Men, Vilka bevis gör att de utbildningsdokumenten från mitt hemland ger högre betyg? Förlåt om jag frågar konstiga frågor men UHR som ska man först ansöka om bedömning och sen söka utbildning via antagning.se med flera bevis eller? Jag vet inte riktigt.

      Jag har anmält mig på högskoleprovet. Men på grund av att jag har skolan (kursprov, inlämningsuppgifter, presentation osv), har jag inte pluggat inför det så mycket. Jag har inte satsat så mycket timmar som jag ville lägga. Tänker plugga verkligen inför det under sommar och testa igen i hösten. Om man gör högskoleprovet och får lägre betyg, på grund av att jag går skolan. Kommer det påverka på min betygsbedömning på UHR? Jag menar kommer det sänka det meritpoänget (betyget från mitt hemland som jag ska bedöma via UHR)? Precis som du sa, försöker jag förbättra min studieteknik. Jag har väldigt stor motivation som blir drivkraften att försöka och inte ge upp. Att bli tandläkare är min dröm sen jag var barn. Tack för att ni säger att det är tufft och väldigt högt tempo. Jag vill plugga vidare som tandläkare :)

      Hej Peggy! Om jag förstår rätt, så först du ansökte bedömning av från UHR. Sen motsvarade dina betyg från ditt hemland 24,49. Och UHR bestämde att du ska läsa matte4, fisyk2 och kemi2. Har dessa kursers betyg som du fick från Sveriges gymnasium påverkat på ditt meritvärde? Eller fick du A på dessa kurser också?

      Vilka bevis skickade du till UHR för att få bedömning. Vill veta eftersom 24,49 är ju nästan den högsta som man kan få, därför vill jag få råd av dig och göra samma sak. Vad finns det för flera bevis än gymnasiebetyg från ditt hemland? Förlåt om jag ställer in massa konstiga frågor. Tack för att du säger verkligheten och hur det är i tandläkare utbildningen. Jag tycker att jag är säker att jag faktiskt vill plugga som tandläkare:)

      Tack på förhand

    • Anna :

      Med "flera bevis på komplett gymnasieutbildning" brukar vi mena att man t.ex har Utländska gymnasiebetyg som av UHR bedömts ge grundläggande behörighet + Examensbevis från gymnasiet i Sverige (det är två olika dokument som var för sig skulle räcka för att delta i konkurrensen om utbildningsplats på universitetet i Sverige) och i detta fallet använder Antagning.se det dokumentet/beviset som ger högre meritvärde. " Bevis " är kanske fel ord, men jag vet inte hur man ska benämna det annars... om jag skriver Dina utländska gymnasiebetyg så vet jag ju inte om du på de har grundläggande behörighet eller inte. Det får UHR avgöra. ... Vad gäller plugga inför högskoleprovet, så är det frivilligt att göra det. HP mäter hur "allmänt duktig man är" och om man läser mycket på svenska och engelska, har utvecklad förmåga att tänka logiskt, är allmänbildad och presterar bra under tidspress, så lär man klara få högt resultat på högskoleprovet även om man inte speciellt förbereder sig inför det.

    • Luna :

      Hej. Jag har skickat flera bevis till antagning.se på grund av att en SYV sa att UHR och Antagning.se är samma myndighet .

      Då är min fråga till Peggy är:

      1. Du skrev att du hade antagningspoäng som var 22.49 och började universitetsstudier hösttermin 2021. När du läste i svenskt gymnasiet matte4, fysik 2 och kemi 2 och fick C i dessa ämnen, Hur fick du 22,49 antagningspoäng?

      Jag ställer den första frågan på grund av att jag hörde att om man får t.ex. bedömning från det utländska gymnasiebetyg och får 22,00 merit och ska läsa matte4, fysik2 och kemi2. Sen om man får C i dessa kurser, då sänker det meriten som man fick från början. Dvs. till exempel (22+17,5+17,5+17,5+17,5):5 = 18,4.

      Tackförhand :)

    • Peggy : Hej! Jag skickade all dokument och jag tönkte också att mitt merit kommer sänkas pga 3st C som jag fick men det är i sista minut man vet hur mycket merit antagning.se har räknad fram för en person. Jag hade en ganska hög betyg från hemlandet och jag låt inte mitt svenska betyg påverka min merit så jag tror dessa 2 faktor kompenserade för de C betyg som jag hade fått.
    • Milla :

      Hej Luna, jag vill förklara kring det du skriver /"en SYV sa att UHR och Antagning.se är samma myndighet." --- Detta gäller UHR är förkortning för Universitets- och HögskoleRådet. Antagning.se är en av flera UHR´s webbplatser. Antagning.se är webbplatsen där du anmäler dig till utbildningar vid Sveriges universitet och högskolor.

    • Luna :

      Tack så mycket för att ni svarade :))

    • Luna :

      En syv sa att man kan få bedömning via antagning.se samtidigt när man anmälar sig till utbildninigar i Sveriges universitet och högskolor. Därför skickade jag all dokument till antagning.se igår. Var det fel?

      Tack på förhand

    • Peggy : Jag vet inte om det är fel eller rätt men jag själv öaddade upp mina dokument först i UHR hemsida under sidan "ansök om utlåtande" sedan när jag fuck bedömning av dem visade jag pappret till rektorn och det var hon som lpt mig bara studera 3 kurser och inte 3 år i gymnasiet. Sedan när det var dags att börja ansöka (15 mars börjar det tror jag) uppladdade jag mina dokument + UHR bedömning i antagning.se.
    • Peggy : https://www.uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning/information-innan-ansokan/jag-vill-ansoka-om-bedomning/ och https://www.antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/utlandsk-gymnasieutbildning/ kan vara hjälpsam!
    • Luna : Jaha, hur länge tog den att få svar från UHR ungefär? Tog den 1år för dig för att studera klart de 3 kurser i gymnasiet?
    • Peggy : Ja det tog 1 år, jag pluggade matte 4 kemi 2 och fysik 2 medans jag hade prövning i engelska 6 och gjirde svenska test för svenska 3. Jag tror det tog några månader för att få svar på mitt ärende hos UHR.
    • Luna : Okej tack så mycket för svaret :))
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Peggy!
    Om du har varit i Sverige under så kort tid som nästan ett år och redan skriver så bra på svenska, då är du jätteduktig! Fortsätt lära dig svenska och gör också ditt bästa i alla andra ämnen du läser!

    Du vill i framtiden bli Tandläkare. Glöm bara inte att det finns även flera tandvårdsyrken som till exempel Tandtekniker, Tandhygienist och Tandsköterska, som alla kräver lägre/kortare utbildning är utbildning till Tandläkare.

    Hur lång tid det skulle ta för just dig att uppnå behörighet till tandläkarprogrammet och om du sedan även kommer in på tandläkarutbildningen, kan inte vi här på Fråga SYV svara om. Det beror på vilka betyg och kunskaper du redan har och hur snabbt du lär dig svenska. Det kan ta några år och till och med ganska många år innan du blir behörig till tandläkarprogrammet och komma in är rätt så svårt. Det är en populär utbildning med många sökande som söker med mycket höga betyg.

    Inom Svenska behöver du, som lägst, uppnå godkänt betyg i tredje gymnasiekurs i svenska eller SAS, svenska som andraspråk, som heter SAS 3. Efter det att du blir godkänd i svenska från grundskolan, är det ännu tre kurser: SAS1, 2 och sedan 3 som du måste läsa och få godkända betyg i.

    Inom Engelska behöver du få godkänt betyg i Engelska 6 (som är andra kurs på gymnasienivå).

    Särskild behörighet till tandläkarprogrammet är godkända betyg i gymnasiala kurser: Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4. Innehåll i kursen Matematik 4 kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-4

    Jag vet inte vilka betyg du har med dig från ett annat land. Att ha KUNSKAPER är dock ännu viktigare än att ha betygen med sig för att i fall man har kunskaper kan man genom tester visa att man kan tillräckligt mycket och få betyg på sina kunskaper.

    Angående konkurrens till tandläkarutbildningar
    Var tandläkarprogrammet ges (på vilka universitet) i Sverige kan ändras tills det blir dags för dig att söka. Nästan på alla universitet krävs idag mycket höga betyg eller mycket högt resultat på högskoleprovet, för att kunna komma in på tandläkarprogrammet.

    Det kan, dock, finnas alternativa sätt att komma in: till exempel
    ki.se/utbildning/alternativt-urval - se info om Alternativt Urval till läkar- och tandläkarprogrammen på Karolinska Institutet i Stockholm (info om alternativt urval till tandläkarprogrammet TAPIL finns längre ner på hemsidan, länk ovan). I vilket fall, måste man vara BEHÖRIG och det gäller både Grundläggande och Särskild behörighet. Men genom Alternativt urval kan man komma in med lite lägre betyg och lite lägre resultat på högskoleprovet.
    Till vilka utbildningar alternativt urval kommer finnas när det blir dags för dig att söka - går inte säga på förhand. Varje lärosäte i Sverige bestämmer självt, inför varje antagningsomgång, om de ska införa AU, alternativt urval, eller inte och i så fall till vilka av sina utbildningar.

    Hur höga betyg krävs annars, om man bortser från alternativt urval (AU)?
    Det går inte att säga på förhand. Antal utbildningsplatser ställs mot sökande med deras meriter och man kan först i efterhand se hur höga meriter som gav plats. Antagningsstatistik för föregående antagningsomgångar ger en viss "fingervisning" men antagningsgränserna kan gå upp och ner; så helst ska man ha så höga betyg som möjligt och även högt resultat från högskoleprovet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till i dina studier!

    • Peggy : Tack så jätte mycket Julia! Är SAS och Engelska 6 kurser i komvux? Förlått, jag vet inte riktig hur komvux fungerar
    • Julia : Var god läs information på https://www.framtid.se/studier/komvux
    • Julia : Läs också hela mitt svar, ovan.
    • Julia : Jag råder dig i första hand satsa på svenska språket, alltså lära dig så mycket svenska du kan så snabbt du kan. Detta för att du då sedan lättare lär dig andra ämnen, eftersom svenska är undervisningsspråk: lärare på gymnasiet och på komvux förklarar på svenska och läroböcker och tester/prov är också på svenska.
    • Peggy : Jaha!tackar, och vad är skillnaden mellan folkhögskola och komvux?
    • Julia :

      Om olika svenska studieformer - var god se framtid.se/studier Det tar lång tid att förklara alla de olika skillnader. Jag ska dock ge ett kort svar, men läs mer på framtid.se/studier Kort svar: Komvux & Folkhögskola... Komvux = kommunal vuxenutbildning (här läser vuxna samma kurser som ungdomar läser på grund- och gymnasieskolorna och man får Betyg i varje kurs). .... Folkhögskola: har många olika utbildningar, men bland annan finns ALLMÄNNA KURSER där man på 3 år på heltid kan uppnå OMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET men om man har goda förkunskaper, kan man uppnå det på kortare tid än 3 år, men kortast möjliga tid är 1 läsår. Man får inte betyg på en folkhögskola; man får Omdöme. Högsta omdöme är 4.0 och med omdöme söker man till högskoleutbidlningar i BF-urvalsgruppen.

    • Peggy : Tack så jätte mycket för dina svar! Hjälpte mycket tack tack tack ^-^♡♡
    • Peggy : Och ursäkta, vad är kortast möjliga tid i komvux?
    • Julia : De kortaste gymnasiala kurser är på 50 poäng, som man läser på 2,5 veckor på heltid; så om man endast läser en sådan liten kurs och läser den på heltid, då blir komvuxutbilding på endast 2,5 veckor.
    • Peggy :

      Och hur många behöver man för att komma in på tandläkarprogrammet?

      Jag menar om jag vill läsa i komvux heltid för det

    • Mikael : Hur många "av vad" behöver man för att komma in på tandläkarprogrammet, menar du? :) Förstår inte riktigt din fråga, tyvärr, därför är det svårt att svara. Du behöver bedömas som BEHÖRIG och för det behöver du både grundläggande och särskild behörighet. Sedan konkurrerar alla behöriga sökande i en eller i flera urvalsgrupper. Gör du högskoleprovet konkurrerar du även i HP-urvalet, men du behöver under alla omständigheter bli Behörig. Boka tid med syv på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, då kan ni tillsammans titta på just din situation och du får svar på vad just du behöver komplettera med för att bli behörig. Obehöriga sökande prövas ej till svenska högskole-Universitetsutbildningar.
    • Mikael : Grundläggande behörighet kan man uppnå på flera Olika sätt. Det blir ett väldigt långt och krångligt svar om alla de olika sätt att uppnå grundläggande behörighet på. Ännu längre och krångligare blir svaret om personen som frågan gäller har en del av sin gymnasieutbildning från utlandet, t.ex 2-årig utbildning på gymnasial nivå från utlandet, vilket är ganska vanligt att man har med sig när man kommer till Sverige.
    Läs alla kommentarer