Lina
    Hej,
    Är kanske lite för gammal för denna sida men jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig.

    Jag har ett slutbetyg från 1999 och har tyvärr en hel del kurser med IG.
    Nu har kurserna på komvux bytt namn och heter inte alls samma sak som när jag gick i skolan så jag vet inte vad det är jag ska söka efter.
    Jag skulle vilja läsa upp mina betyg så att jag har minst G i alla kurser för att ev söka in till högskolan senare.
    De kurser som jag har IG i och som jag alltså skulle vilja läsa upp är följande:
    Företagsekonomi B 160 poäng
    Finansiering och kalkylering 50 poäng
    Matte B 40 poäng
    Religion B 30 poäng
    Spanska C 130 poäng
    Dessutom står det på mitt betyg att jag har ett reducerat program dvs 2130 poäng istället för 2150 så då antar jag att jag måste läsa upp ytterligare 20 poäng för att få ett komplett betyg?
    Totalt har jag alltså 410 poäng som är IG + 20 från de reducerade programmet dvs 430 poäng, vilket känns som väldigt mycket!
    Måste jag läsa samma ämnen som de jag har fått IG i tidigare eller kan jag läsa vilka kurser som helst bara jag får ihop 430 poäng?
    Spanska C känns inte så relevant då jag inte kan ett ord på det språket längre tex.
    Och om jag skulle läsa dessa 430 poäng, läggs dessa till i mitt betyg och gäller resten av livet?

    Mvh
    Lina

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Lina!

    Vi hjälper till med studie- och yresvägledning oavsett ålder :-)

    Sedan gymnasiereformen 2011-2012 är det nu examensbevis som är "standard" för att bekräfta att man har "gymnasiekompetens".

    Dock är det - på undantag - fram till 1 jan 2017 är möjligt att få Slutbetyg som är lättare att få (färre poäng krävs och färre obligatoriska kurser). om du ska hinna få Slubetyg - är du bråttom att göra Studieplanering. jag vet inte hur många poäng som fattas för dig.

    Jag råder dig boka tid hos SYV på komvux i den kommunen som du är folkbokförd i och göra det snarast. Ta med dig dina betyg och diskutera om det är möjligt för dig att hinna komplettera innan årssiftet.
    Förmodligen behöver du inte läsa upp alla kurser som du har IG i. Du kan förmodligen "byta ut" några mot andra kurser för att bli behörig. Men exakt vad som gäller för dig vågar jag inte svara på.

    Det jag tycker att du kan fundera på är vad du vill göra? Vad vill du studera till? Det kan vara viktig information för att veta vilka kurser som du behöver läsa upp.

    Till yrkeshögskola kan man söka även som obehörig.
    Här kan du läsa om vad som gäller för dig gällande slutbetyg.
    Skolverkets information om reducerat program.

    Hälsningar
    Melina, SYV