Alexander
    Hejsan, jag är sugen på att studera upp kunksap innom marin reperation och båt motor service etc. har sökt lite online men svårt att hitta tex vuxenutbildningar och liknande. någon som vet någon utbilning i dessa ämnen? Mvh Alexander H
    • Peter : Vi har skickat ut frågan om var utbildning finns som du efterfrågar - till ett stort antal Studie- & yrkesvägledare ute i Sverige och de som svarade oss idag skriver alla att de inte vet, inte känner till en sådan utbildning alt att den fanns innan men är nedlagd nu. Vi hör av oss om vi får "napp" någonstans.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Alexander!
    Var kan du studera, vilken del av Sverige?
    Kan du tänka dig betala för den utbildningen eller vill du hitta en kostnadsfri utbildning?
    Det är två viktiga frågor att ha svar på innan man börjar leta efter utbildningen.

    Har du frågat på Komvux i din kommun? Även om din Komvux inte har en sådan utbildning själva, kan hända de har avtal med en annan kommun.

    Ett helt annat förslag: bli "individuell lärling". Det är för dem som är 19 år eller äldre och vill lära sig ett praktiskt yrke. Du hittar ett företag som sysslar med det som du vill lära dig och blir praktikant/lärling. Du kan få lärlingslön under utbildningstiden. Alternativt kan du få Aktivitetsstöd från Arbetsförmedlingen. Det blir då "lära genom att göra" metoden.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    Jag ska kika runt lite, men gör du det också - så hjälps vi åt.

    Skriv in dig på Arbetsförmedlingen, om inte du redan är inskriven. Även om du har jobb idag, skriv in dig som "ombytessökande" i så fall. Så fort du är inskriven på AF, fråga om deras hjälp i att hitta ett företag där du kan bli lärling. AF borde ha kontakter med arbetsgivare. Fråga också efter en arbetsmarknadsutbildning för dig. AF kan ha egna utbildningar som just kallas "arbetsmarknadsutbildningar" men annars kan köpa utbildningar för arbetssökande.

    Vi försöker angripa problemet på olika sätt samtidigt och håller tummarna!
    Hälsningar
    M.
    • : Hejsan Mikael, tack för snabbt svar, jag kan studera i Jönköpings löning kanske även i Hallands län, kan tänka mig att betala för utbildning, eller kanske gå som praktikant/lärling. Vet du något runt dessa länen? Mvh Alex
    • Mikael : Jag har nu utökat mitt svar, se ovan. M.
    • : Ok, tack för hjälpen, ska kika vidare på det och är nu på arbetsförmedlingen och tar och kollar med dem med :)
    • Anna : Jag ska komma med ett annat förslag i ett nytt svar till dig. ANNA
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Vi kunde tyvärr inte hitta någon Yrkeshögskoleutbildning som skulle passa dina önskemål och vi fortsätter leta...
    Jag vill framföra ett förslag:
    Se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=3&orientation=3&vocation=&variant=&county=&order=school gymnasieskolor som erbjuder Sjöfart bl a inriktning "Maskin" - det finns 8 st. i Sverige men ingen av dem i Jönköping eller Halland, tyvärr.
    Se om du vill ta kontakt med alla dem eller någon av dem och fråga om du skulle kunna bli "lärarassistent" på en skola - med aktivitetsstöd från AF som din "lön". Förhoppningsvis kan det bli "vinna-vinna" situation: då du lär dig det du vill lära dig och skola får en till person i personalen - under den tiden du är på skolan. De kan kalla dig "lärarassistent" till exempel eller "hjälplärare".
    Bestäm själv om det är något du vill testa.
    Önskar dig lycka till!
    Bästa hälsningar
    ANNA