Björn
    Hej! Min vän jobbar på ABS Wheels och är marknadschef. Enligt han så har han ingen utbildning. Han är självlärd och bygger IT funktioner åt sajten https://www.abswheels.se

    Min fråga är om jag söker liknande jobb med utbildning ger det fördelar då? Och vilken utbildning bör jag ta för att jobba med marknadsföring (?)

    Mvh
    Eriksson

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Björn,
    fördelen med att söka jobb med relevant utbildning är att det är lättare att få jobb och man kan ev också få högre lön.
    Yrken inom marknadsföring är inte reglerade, det betyder att arbetsgivare får anställa precis vem de vill för att jobba med marknadsföring - med eller utan vilken utbildning som helst. Detta gör det myckt svårt att ge råd angående vilken utbildning som man ska rekommendera.
    Kika gärna på yrke/marknadsförare och yrke/digital-marknadsförare.

    Det finns ett mycket stort antal utbildningar inom marknadsföring - inom olika skolformer, bland annat på högskolor/universitet och på yrkeshögskolor.
    Yrkeshögskoleutbildningar är kortare och mer praktiska samt innehåller ofta rätt så mycket praktik - och man får ofta jobb på sin praktikplats sen. Kika därför gärna på yrkeshögskole-alternativen:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/malmo-yrkeshogskola/content-manager

    https://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/inkoepare-upphandlare

    Hela utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se
    Högskolornas gemensam hemsida är www.studera.nu