Ellen
    Jag har läst två kurser á 2 amerikanska credits/st. Som inte ger GPA. Hur fungerar det med tillgodoräknande till HP, Kan de tillgodoräknas till högskolepoäng även om de inte ger ett GPA värde?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    om du menar att du har avslutade och godkända kurser på eftergymnasial nivå från utlandet och vill föra in dem i examen från en svensk högskola (eller ett svenskt universitet) måste du kontakta det lärosäte som du vill ska "tillgodoräkna" dig de kurserna/högskolepoängen. Det blir ett beslut som respektive lärosäte får fatta själva.
    För att i Sverige kunna säga att "jag har godkända högskolepoäng" måste de poängen vara registrerade i LADOK. Det är utbildningsadministratörer på respektive institution, där man i Sverige läser på högskolenivå, som för in de poängen i databasen (LADOK). Jag kan inte tänka mig att du kan få in poängen i LADOK på ngt sätt, förbi någon svensk institution på ett lärosäte.
    Du kan få olika svar från olika lärosäten; detta pga svenska högskolor och universitet får bestämma rätt mycket själva - på lokal nivå.

    Vänligen
    Julia syv