Erica
    Hej!
    Jag gick ut gymnasiet våren ’19 med underkänt i tre ämnen, och totalt 100 poäng från att få en godkänd gymnasieexamen. Jag har nu under hösten försökt läsa upp mitt teknikbetyg på komvux, samt att jag läste en fotokurs på komvux bara för att jag kände för det. Jag har nu fått veta att jag kommer få underkänt i teknik men godkänt i foto, och eftersom den kursen är värd 100 poäng så har jag ju totalt godkänt i de 2250 poängen som krävs för en godkänd gymnasieexamen. Min fråga är då om det här stämmer, att jag kan tillgodoräkna mig poängen från fotokursen trots att den inte ingick i min ursprungliga utbildning, och därigenom ha en godkänd gymnasieexamen trots underkänt i teknik?

    Med vänliga hälsningar
    Erica

    Ps. Jag gick tekniklinjen på gymnasiet och hade godkänt i Svenska 1,2 och 3, Engelska 5 och 6, Matematik 1c, samt gymnasiearbetet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erica;

    du får ha betyget i fotokursen in i ditt examensbevis. Och du behöver inte ha betyget i Teknik-kursen in i ditt exam.bevis från komvux.
    Men du måste i så fall ha exakt 150 p. F betygsatta som du kan ta in i ditt exam.bevis... om du nu har 2250 p. godkända. Det är fördelaktigt för dig att läsa lite mer och uppnå 2400 p. godkända betyg - detta för att Högskoleförberedande exam.bevis tar du ut bara En enda gång; du ska inte kunna ta ut ännu ett högskoleförberedande examensbevis och du ska inte kunna ändra ngt i ditt exam.bevis - så du kommer att "dras" med de där F-betyget under all framtid... Och om du vill höja ditt meritvärde sen, kommer du behöva höja betygen i de där F-kurserna vilket du har, om jag förstår dig rätt, svårt för.

    Du kan alltså ta ut examensbevis. Frågan är Vad du ska göra med det beviset? Vill du komma in på högskola/universitet, kanske ditt meritvärde inte räcker till.... tyvärr. Om du får E i stället för F i 150p. in i ditt exam.bevis - får du höjning med ca + 0.6 och det är ganska mycket högre... så mitt råd är att du läser ännu 7,5 veckor på heltid och försöker få godkända betyg i ännu 150p.kurser - det behöver inte vara kurser som du läste på gymnasiet, det kan vara andra kurser.

    Vänligen
    ANNA