Matilda
    Hejsan! Nu är det så att jag förmodligen inte kommer få godkänt i matte 2b kursen, har hört att man måste vara godkänd i matte, svenska och engelska för att kunna få sin examen, stämmer det? kan jag inte gå på högskola förens jag har läst upp matte 2b isåfall?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,

    det är matte 1 som man tvunget måste ha godkänt betyg i (på alla gymnasieprogram) för att uppfylla kraven för gymnasieexamen. Om du har godkända betyg i andra kurser, men F i matte 2b, uppfyller du ändå kraven för gymnasieexamen>> och får Examensbevis och med det även Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Du blir då inte behörig till de utbildnignar som specifikt (för särskild behörighet) kräver godkänt betyg i matematik 2 (t.ex kan du inte läsa till Socionom>>, Arbetsterapeut>>, Sjuksköterska>>, Psykolog>> eller Tandhygienist>> m.fl) men om du på komvux efter gymnasiet läset upp matte 2, får du behörighet till bl a de ovan nämnda utbildninar.

    Bästa hälsningar

    ANNA