Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Gustav,
    som det är i Sverige idag, så utbildar olika flygbolag själva sina flygvärdar; de ställer vissa krav på dem - kan vara lite olika kräv... men det som är vanligt att man ska ha Gymnasiekompetens, vara frisk, språkkunnig, skötsam, serviceinriktad + att man klarar de tester/intervjuer som flygbolagen själva sätter ihop.
    Det finns inte ngt. krav på att ha gått på ett visst gymnasieprogram. Att något flygbolag kan föredra något gymnasieprogram, kan hända och det har de rätt att göra; de kanske t o m inte säger det rakt ut, men ändå prioriterar personer med "viss" tidigare utbildning; det är svårt - under de här förutsättningar - att förbereda sig inför antagningen till flygvärd-yrket och utbildningen som sedan, efter anställning, ges av arbetsgivaren.
    Men med lite Sunt-förnuft så förstår man att det som är bra är att ha
    - högre betyg från gymnasiet (oavsett vilket program man går på);
    - skaffa sig körkort;
    - lära sig engelska jättebra + helts ännu ett eller ett par språk.
    Kika ockå i yrkespresentationen Flygvärd >>, vilket du redan fått tips om från Julia (se kommentar till din fråga) och lycka till!

    L.

    Liselotte