Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emil,

    du kan fortsätta läsa åk3 på gymnasiet även om du får några F-betyg i åk2. Dock kommer du i slutet av åk3 /med stor sannolikhet/ få Studiebevis (och inte Examensbevis), därför att du kommer inte uppfylla kraven för gymnasieexamen>>.

    I och för sig har du rätt att få göra Prövningar innan du slutar på gymnasiet, men det kan bli svårt att få godkända betyg utan undervisning i kurser (du kan bedriva självstudier).

    Att få gå om ett år på gymnasiet är en möjlighet, som är inte säkert du får, men om du får den möjligheten, skulle jag råda dig tacka Ja. Du har får i så fall möjlighet att få djupare kunskaper och högre betyg och blir bättre förberedd inför framtiden.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    L.

    Liselotte