Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ebba!

    Du får gärna prata med personal på din skola och få svar från dem.

    ... det som är vanligt när elever åker på en längre studie-resa /med en längre resa menar jag en resa som är längre än 2-3 veckor/, är att de "förlorar" ett år; detta pga studier på en svensk gymnasieskola är inte anpassade till att kunna missa flera månaders undervisning och sedan hoppa "tillbaka" in i kurser där man har förlorat stora delar av undervisningen. Att få någon form av handledning på distans - som eleverna efterfrågar ofta i sådana situationer - brukar tyvärr inte vara möjligt. det är inte elevens rättighet att kräva att skola ska ställa upp på speciella upplägg med handledning på distans; det är dyrt och besvärligt för skolan att ordna det och skolan måste inte göra det, därför görs det i 99,99% av fallen inte.
    Om din skola går med på att anpassa sig och fixa möjlighet för dig att inte "förlora" ett år blir jag Mycket förvånad. Det är extremt-extremt sällan som det sker /i princip - aldrig/.

    De alternativ du har är att
    - söka till Korr/distansgymnasiet >- och om du kommer in, byter du från din skola till Korr; Korr erbjuder endast några få program och det är rätt stor konkurrens om platserna - då många elever vill läsa på distans; men även om du kommer in på Korr, kan det bli svårt att fixa studierna - bl a pga Korr har Obligatoriska träffar + att studierna är på heltid /och hur ska du hinna om du, dessutom, ska studera även på en annan skola samtidigt/?
    och så "det vanliga alternativet" - att du efter ankomst till Sverige läser åk 2.

    Liselotte