Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mel,

    utan godkänt betyg i matte 1, kan man inte uppnå kraven för gymnasieexamen>>

    Sedan är det också så att kurser i matematik bygger direkt på varandra och det är därför inte troligt att man kan få godkänt betyg i matte 2 om man har F i matte 1. Om du inte läser om matte 1, är prognosen att du får F i matte 2 och 3 också.

    Med F i Idrott och Människors miljöer är det möjligt att uppnå kraven för gymnasieexamen>> och få ut examensbevis, så viktigaste för dig kurs att höja betyget i är matte 1.

    På gymnasiet kan man läsa vissa kurser med sin klass i åk2 och vissa andra kurser men en annan klass - i åk1. Dock kan praktiska hinder uppstå (schemat-krock, t.ex).

    En mycket viktig fråga är också Varför du fick F i tre ämnen? Är det rätt program som du läser nu? Kan du "bättra på" dina betyg i åk2 eller behöver du byta program?

    Bästa hälsningar

    Peter Syv