Mariam
    Hej

    Mariam Det är så att jag har funnit plats i kunskapsgymnasiet och där fick jag skicka min studieplan till syvn. Men då fick jag svar : "Nu har jag tittat på dina betyg från åk 1. De kurser som NATNAT läst hos oss under åk 1 och som du saknar är rätt tunga kurser: Ma 2c och halva Fysik 1a. Det betyder att du måste läsa in dessa kurser under åk 2 parallellt som du läser ordinarie kurser, bl a matematik 3 och 4. I dialog med rektorn anser vi inte att det är en rimlig belastning och vi kommer därför inte erbjuda dig en plats i vårt NATNAT åk2. Som jag nämnde igår så kan ett alternativ vara att läsa om åk 1 och det kan vi lösa. " Finns det ett annat alternativ, än att börja om ettan. Jag vill verkligen inte börja om ettan :(

    Här är länkar:
    file:///C:/Users/mariam.alhusseinat/Downloads/1.webp file:///C:/Users/mariam.alhusseinat/Downloads/2.webp

    http://www.kunskapsgymnasiet.se/malmo/varaprogram/naturvetenskapsprogrammet.4.18388e6014db0f436ff900c5.html

    Deras Studieplan ^

    Vad ska jag göra????

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Mariam,

    det är endast det som är ELEVENS RÄTTIGHETER som man kan Kräva. Resten är upp till bedömningar och så kan man hoppas på tur också.

    Elevens rättigheter är att t o m det året eleven fyller 19 år få SÖKA TILL ÅK1 på gymnasiet, sedan är man för gammal och får tå till komvux eller till en folkhögskola.

    En annan rättighet är att få "fullfölja utbildning" där man blev ANTAGEN.

    Det är typ de två Rättigheter du har. Resten är upp till de bedömningar som rektorer på skolorna gör, om ledig plats finns... om schemat passar mm.

    Så du har Rätt att läsa vidare där du är ANTAGEN. Du har också rätt att SÖKA om till åk1. och här slutar tyvärr dina rättigheter. Sedan kan man be snällt, komma med kreativa lösningar och förslag, bedriva självstudier och försöka på olika sätt läsa ikapp mm. Men man kan inte kräva någonting mer än det som är elevens rättigheter.

    Det du önskar ingår tyvärr inte i elevens rättigheter. Säger rektor Nej, då är det ett Nej. Du kan givetvis försöka argumentera, lova att du kommer att läsa ikapp på egen hand mm., men rektor kan fortfarande säga Nej, tyvärr.

    Jag kan råda dig kika på andra skolor - där studieplaner kanske passar bättre med det du läste på din "gamla" skola.
    Om du fortfarande har plats kvar på din gamla skola, om du inte har skrivit ut dig därifrån, har du rätt att läsa vidare där i så fall.

    Jag förstår att det är inte ett sådant svar jag ger som du vill ha, men vad kan jag göra? SYV stiftar inte lagarna ju; vi kan endast förklara vad som gäller. Nu har jag gjort det och hoppas du kan på ngt. sätt ha nytta av min förklaring.

    Bästa hälsningar & Lycka till!

    SYV