Daniel SYV

    Hej Erik,

    du har rätt. Allt som oftast är Högskoleprovet>> helt frivilligt att göra. I några väldigt få fall, t.ex när man söker även i urvalsgruppen "AU" (alternativt urval) - kan ett giltigt resultat av högskoleprovet ställas som ett krav.
    Och när man söker till mycket populära utbildningar som t.ex Läkarprogrammet, kan högskoleprovet bli "i princip" obligatorisk för att ha en chans att komma in - eftersom situationen kan uppstå att antal sökande med de högsta betygen är fler än antal utbildningsplatser; och i så fall måste man göra urval på resultatet av högskoleprovet... Dessutom är det Fördelaktigt att ha ett giltigt resultat av högskoleprovet då det ej finns några nackdelar, förutom att man betalar avgift på 450 kr. och lägger tid och engagemang på Högskoleprovet.

    Vi rekommenderar alla som är intresserade av högskoleutbildningar att göra högskoleprovet men du har rätt: det är frivilligt.

    Hälsningar

    Daniel