Zahedi
    Hejsan. Jag läser vård och omsorg på komvux och har precis gjort klart min apl. Nu har min lärare kommit och sagt att jag "saknar kommunikationsförmåga" och att jag måste göra om hela apl (De har sagt att jag har arbetat väldigt bra) vilket jag tycker är helt meningslöst. Jag har inte fått någon utvecklingsplan eller uppsatta mål för apl och jag vet inte vad jag ska göra. Det finns ingen lag säger att jag måste göra om apl. Vart kan jag vända mig om jag tycker att de behandlar mig orättvist? ps: rektorn är självklart på deras sida. Tack på förhand
    • Ludmila : Hur går det? Fråga SYV håIIer tummarna för dig! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Mitt råd till dig är följande: Be rektor om ett Skriftligt besked (som ska vara svar på din fråga där du ber om en förklaring och svar på dina frågor). Om du inte är nöjd med den förklaringen, vänder du dig till chefen för utbildningsförvaltningen.

    Om du misstänker att det kanske är diskriminering som du är utsatt för, har du rätt att anmäla till DO, Diskrimineringsombudsmannen >>

    Men jag vill också påpeka att Undersköterska>> är inte ett legitimationsyrke och man kan få jobbet som undersköterska eller t.ex som Hemtjänstpersonal>> eller som Personlig assistent >> med varierande tidigare utbildningsbakgrund. Med andra ort är det inte nödvändigt att ha godkända betyg i alla kurser i vårdpaketet. Det är arbetsgivaren som bestämmer. Det är inte omöjligt för dig att få jobb imorgon, det är inte ett "måste " att bli klar med utbildningen. Givetvis är det bra att ha utbildning, det ökar dina chanser att få jobb och fastanställning, men man kan också få jobb inom vården (dock inte som läkare, sjuksköterska eller inom något annat legitimationsyrke) även utan någon specifik utbildning. Du kan läsa mer om det på den här sidan>>

    Sök jobb nu, på en gång och i fall du får anställning, hoppar du av utbildningen pä grund av du fick jobb. Sedan kan du, om du vill, fortsätta läsa på deltid/distans eller på ngt annat sätt längre fram.

    Kan du flytta till en annan kommun, kan du byta till komvux i den nya kommunen.

    Sist vill jag påpeka att gå om praktik kan vara en bra sak, man lär sig ännu mer!;)

    Be att få gå om praktik på en annan arbetsplats i så fall ... och med en annan handledare från skolan (komvux).

    Omdöme på praktiken är inte någon exakt vetenskap och exakt samma prestation kan bli godkänd eller underkänd av olika handledare.

    Tyvärr visar erfarenhet att det är mycket svårt att få rätt "mot" lärare/handledare och rektor när det är omdöme det handlar om... Olika åsikter som alla är "lika rätt" kan finnas.

    Exempel: vi känner till ett riktigt fall när personen fick gå om praktik fem gånger innan hon blev godkänd. Hon klagade överallt men fick inte rätt och fick gå om 5 ggr., men till slut blev hon godkänd och fick sin förskolelärarexamen (det är ett annat yrke- förskollärare och där var det viktigt att få examen då det är ett legitimationsyrke där Skolverket utfärdar legitimation och för att få jobba som förskolleläre behöver man i Sverige ha förskollärarexamen).

    ... men som undersköterska kan man få jobb även utan en viss specifik utbildning.

    Personligen tycker jag att det är enklare för dig att gå om praktik än att få rätt även om det skulle vara så att du har rätt, för att det handlar vid en tvist om vad som kan Bevisas

    Det du kan och vet idag, det är redan "ditt" ( din kunskap och dina erfarenheter) och ingen kan ta dem ifrån dig men i framtiden kan du lära dig ännu mer, ngt annat nytt sätt att handla i olika situationer och man kan se det som en förmån att få gå om en praktikperiod.

    Bästa hälsningar och hör av dig och berätta hur det går! Vi på fråga SYV önskar dig LYCKA TILL!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare