Felix
    Hejsan! Fick precis reda på att jag fick F i Ma2b, har inte tid att lämna in några papper för sommarskola och vet inte i heller om det är det jag vill göra. Själv så tror jag inte att jag behöver mer matte i framtiden då jag går ett estetiskt program och har väldigt svårt för matte. Har dock hört lite olika saker om kursen då vissa uttrycker att man behöver den för att få gymnasieexamen och vissa säger raka motsatsen, någon som vet vad som gäller som kan hjälpa en förvirrad själ? (Går andra året på gymnasiet):)
    • Liselotte : Att som Gymnasieelev får gå i Sommarskola är en stor förmån. Får du möjlighet till det (vilket är sällsynt) - skulle jag direkt tacka JA!!! Att lära sig mer matte är alltid bra. Även om det inte skulle behövas, formellt sett. Om du söker till högskoleutb., som ej kräver matte 2, kommer Godkänt betyg i matte 2 ge dig +0.5 till ditt meritvärde, vilket kan ev utgöra skillnad att komma eller inte komma in på den utbildning du vill komma in på.
    • : Ja precis! tyvärr så fick jag ett mejl idag från min lärare som sa att jag skulle lämna in ansökan till sommarskola med påskrift och allt för att lämna in imorgon. Var tvungen att hämta ut dessa papper idag innan 11:30 och få det påskrivet av lärare men med tanke på att jag har varit ledig idag så såg jag inte mejlet för ens några minuter innan. Förstår precis vad du säger men får jag ett provtillfälle länge fram, som tydligen sker lite då och då så ska jag kanske försöka mig på det då för att se om jag gör bättre ifrån mig?
    • Liselotte : "Dead-lines" för sommarskola-ansökan behöver inte vara 100% definitiva. När du fick så kort tid på dig, tycker jag, du kan gott kräva att de tar emot din anmälan i alla fall. Försök gå i sommarskola om du kan. Nästa år kommer du ha många nya kurser att läsa + gymnasiearbete + söka till eftergymnasiala "aktiviteter" ... kanske göra högskoleprovet också! Du kommer att ha fullt upp nästa läsår i alla fall, även utan matte 2b "hängandes på halsen" - så mitt råd är att du försöker komma in i sommarskola nu.
    • : Ja ska se vad jag kan göra och får väl hoppas på det bästa möjliga, tack så mycket för hjälpen!
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Felix,
    på Estetiska programmet behöver man inte läsa matematik 2b. Se Programplan för ES >>>.
    Matematik 1b är däremot en kurs i vilken man på ES måste få Godkänt betyg i - för att uppnå kraven för examensbevis.
    Om du har svårt för matte - varför valde du att läsa matte 2? det är en valbar kurs för elever på Estetiska programmet. Men, även om det är en valbar kurs, kommer betyg i den kursen med stor sannolikhet räknas in i ditt "snitt". Undantag: Om du enligt Rektors beslut läser utökat program och matte 2b blir U-markerat i ditt examensbevis (vilket betyder att du läste matte 2b som UTÖKAD KURS, utanför programmets obligatoriska 2500 poäng) i så fall kommer ej betyget räknas in.

    Sedan finns det ju många utbildningar som för Särskild behörighet kräver matte 2. För att bli behörig till dem behöver man ha godkänt betyg i matte 2.

    Sammanfattning
    Det går att få examensbevis Utan betyg i matte 2 - för Estetiska programmet eller med F betyg i den kursen. Max antal F-poäng som man kan (som regel) ha i sitt examensbevis från gymnasiet är 250 poäng.
    Matte 2b går på 100 p.

    Länktips
    Kraven för examensbevis från gymnasiet.
    Programplan för ES.

    • : Okej jag trodde också det var så att man kunde klara sig utan den matten ifall man går det Estetiska programmet och jag tror anledningen till att jag valde just matte 2 var både på grund av dålig kommunikation mellan lärare och elev då jag fick förklarat för mig att det var det bästa och viktigaste att välja, men också för att jag själv kanske kände att jag hade en chans att klara det. Det är det ända F:et jag har just nu så då vet jag iallafall det, tack så mycket för svaret!
    • Liselotte : Du har rätt att göra prövning i en kurs i vilken du på gymnasiet fick F betyg. jag råder dig att bedriva självstudier - www.matteboken.se är bra sida för det - och tacka Ja till prövning, innan du får ut ditt examensbevis. Det är mycket bättre att få E betyg än F och just i matte 2 (därför att du får +0.4 som är mellanskillnad mellan F och E betyg i en 100p-kurs plus du får ocks +0.5 i merit; exemepelvis om du kommer ha alla C betyg i andra kurser, bara för att ta det som exempel - kommer du med F i matte 2b ha 14.8 i meritvärde men med E betyg i matte 2b, kommer du ha 15.7).
    • Liselotte : Vad vill du göra efter gymnasiet? Vilken utbildning vill du söka till? eller vilket jobb vill du söka?
    • :

      Jag går Foto och hade velat satsa på något som har med kanske grafisk design och göra, 3D-grafiker, Art Director eller något liknande.

    • Liselotte : Det finns ett antal Yrkeshögskoleutbildningar inom det område. Hela utbudet av yh-utb finns på www.yhguiden.se - du kan kika på behörighetskraven på olika yh inom "ditt område"; matte 2 godkänt betyg kan ev krävas.
    • Liselotte : https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/art-director-copywriter kräver inte matte 2, men andra yh inom "ditt område" kan ev kräva godkänt i matte 2; och även om de inte gör det - är det ändå ett Plus att ha godkänt betyg i den kursen; eller i alla fall ej ha F betyg i sitt examensbevis. :) Lycka till med dina studier och med allt annat!
    Läs alla kommentarer