Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sofia,

    formellt sett behöver du endast skaffa dig godkänt betyg i matte 3b eller i 3c.

    Men eftersom mattekurser bygger direkt på varandra, är det i praktiken mycket svårt (typ - omöjligt) att få godkänt betyg i matte 3 om man ej har kunskaper i matte 2.

    Betyg i matte 3 kommer räknas in i ditt meritvärde, men inte betyg i matte 2. Du behöver därför försöka skaffa dig så bra KUNSKAPER på nivå 2 och sedan så högt BETYG du kan på nivå 3.
    För det tycker jag passar följande - läsa matte 2c och sedan 3b.
    Det blir svårt att läsa matte 2c, men du behöver endast E betyg i den kursen... betyget kommer ej räknas in i ditt meritvärde; du behöver mest kunskaper på nivå 2.
    Komvux vill också se godkänt betyg i matte 2 innan de ger dig plats på matte 3.
    ***

    Mitt förslag är alltså att du söker matte 2c och sedan matte 3b.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte