Corina

    Hej! Jag har godkänt i engelska 5 och engelska 6 måste jag ha godkänt även i engelska 1, 2, 3 och 4 samt matte 1 och 2 för att komma in på högskolan. Jag tänker komma in på Linneuniversitetet och valde några utbildningar där som till exempel: . Socialpsykologi och förändringsarbete i arbetslivet . Socialpedagogik, inriktning ungdoms- och missbruksvård 120 hp . Sociala medier

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Corina,

    gymnasiala kurser i Engelska i Sverige heter Engelska 5 och 6 samt 7. Lägre kurser i engelska ligger på grundskolenivå. Om du har godkända betyg i engelska 5 och 6 har du behörighet till högskoleutbildningar i Sverige - vad gäller engelska.

    Angående Matematik
    Matematik1 ingår i grundläggande behörighet till högskolestudier. Man måste ha godkänt betyg i matematik 1 för alla svenska högskoleutbildningar.

    Matematik 2 kan krävas för vissa utbildningar; krävs alltså inte för alla. Se i behörighetskraven om matematik nämns bland kurser som krävs för Särskild behörighet; om inte - då räcker det med matematik 1.