Ebba

    hej! jag vill läsa samhällsplanering på universitetet och då är ett av kraven att man läst engelska 6. jag har läst enda till engelska 7 men min fråga är då: om jag har ett högre betyg i engelska 7 än i engelska 6, ska jag då behöva höja mig i engelska 6 för att öka mina chanser att komma in eller kan jag tillgodoräkna mig mitt betyg i engelska 7?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba.
    Engelska 7 borde ge dig meritpoängen. Detta om du inte sedan innan redan har max i merit (som är 2.5) och max i merit kan man ha om man har godkända betyg i moderna språk 3 och 4 och i högre kurser i matematik.
    Samhällsplaneringsprogrammen brukar - inom matte - kräva matte 2. Och om så är fallet men du även har godkända betyg i både matte 3 och 4, då får du + 1.0 meritpoäng för högre mattekurser och om du då också har godkända betyg i mod.språk 3och4 så får du + 1.5 meritpoäng för mod.språk och på så sätt uppnår max. I så fall kan du inte få ännu fler meritpoäng. Men annars så borde du få meritp. för Eng7.
    Jag gissar på att du har EXAMENSBEVIS och i så fall räknas betyget i eng 7 in i ditt jämförelsetal om den kursen ger dig meritpoäng.
    Betyg i eng 6 kan höjas endast genom att få högre betyg i kursen som heter ENGELSKA 6.
    Du kan alltså inte räkna in högre betyg i eng6 bara pga du fick högre betyg i eng7; det är bra att du har högt betyg i eng7 men om du vill höja jämförelsetal genom att räkna in högre betyg i eng6 då måste du höja betyget i eng6, vilket du bl.a kan göra genom en Prövning i eng6.

    Vänligen
    Julia