Saga
    Hej! Jag har nu läst ett år på naturvetenskapliga programmet och har därav fått betyg i kemi 1, biologi 1 samt matte 1C och 2C. Till hösten kommer jag byta till estetiska programmet dans och jag undrar då om jag måste läsa matte 1B och 2B trots att jag redan läst C-kurserna? Dvs, jag vet att bara matte B-kurserna krävs för att få examen på estetiska programmet - men kan jag ändå få examen i estetiska om jag istället läst C-kurserna? Och kommer de betyg i ämnena som inte krävs för att få examen i det estetiska programmet(som biologi 1 och kemi 1) vara helt bortkastade eller kommer de också räknas in i mitt betygssnitt? Det har nämligen gått väldigt bra i de kurserna, så det skulle kännas synd att mödan inte skulle kunna visa sig vara värdefull!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Saga,

    kurser i matte på nivå 1 får fritt bytas mot varandra. Du kan därför ha betyget i matte 1c in i examen från Estetiska programmet.

    För att byta ut kurser i matte på nivå 2 krävs det Rektors beslut om Individuellt anpassat program. Vid byte av program brukar rektorerna fatta ett sådant beslut.

    Ang. övriga kurser som du nämner i din fråga - så beror det på exakt hur ditt examensbevis blir utformad. SYV-ar brukar försöka "stoppa in" alla de kurser som går att "stoppa in" som höjer elevens meritvärde.

    Kommer du läsa på Estetiska från åk2 eller kommer du att börja om från åk1 på estetiska?

    Vänliga hälsningar

    ANNA

    Har du A betyg i matte 1c? Om inte, kan det vara bra att läsa matte 1b och så får du ännu mer kunskap och ännu högre betyg! Och detsamma gäller matte 2c... om du ej har A betyg, kan du läsa 2b och få ännu högre betyg och så repetera och få bättre/djupare matteförståelse, som är bra att ha, oavsett vad för yrke och karriär man väljer framöver! :)

    • : Hej Anna! Tack för svar. Jag har B i matte 1C och A i matte 2C. Jag kommer tyvärr behöva börja om från ettan eftersom jag annars skulle ha missat för mycket danskurser.
    • : Skulle det förresten gå, tror du, att fortsätta läsa matte C-kurser även på estetiska programmet om skolan erbjuder det? För utökad behörighet liksom. Så jag läser matte 3C redan i åk 1 osv.
    • Mikael : För behörighet spelar det ofta ingen roll om man har betyg i 3b eller i 3c och på nivå 4 finns det bara en kurs Matte 4. Svårt att säga om din skola kan erbjuda dig läsa matte 3; lektioner måste passa in i ditt schemat ... Fråga SYV på den nya skolan. Lycka till!