Viktor
    Hej! Om jag byter från naturvetenskapsprogrammet till teknik i tvåan på en inrikting där man ej läser teknik 2 Behöver jag ändå läsa in teknik 1? Jag har poäng så att det räcker för student. (gymnasium)

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Viktor,

    svar på din fråga beror på om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program eller inte.

    Enligt de "vanliga reglerna" kan man inte ta examen från Teknikprogrammet utan att ha Betyg i Teknik 1. Detta för att det är en kurs inom Programgemensamma ämnen, dvs en Obligatorisk kurs på teknikprogrammet. Det kan du se i Programplanen för TE >>>.

    Men om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program, kommer det av beslutet framgå vilka kurser som byts mot vilka andra kurser. OBS! beslut om individuellt anpassat program bör fattas innan eleven slutar åk2.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Peter syv