Ayla
    Hej!

    I framtiden planerar jag att studera Kandidatprogram i interaktionsdesign, 180 hp vid Stockholms universitet. Jag är dock lite osäker på den särskilda behörigheten. Måste jag läsa matte 2b eller räcker det med matte 1b?

    Särskild behörighet: Samhällskunskap A eller Samhällskunskap 1b alt 1a1 +1a2 (Områdesbehörighet 4 eller A4 med undantag för Engelska B och Matematik C eller Engelska 6 och Matematik 3b alt 3c).

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ayla,

    om du menar den här utbildningen, så tolkar jag det som att det ej krävs mer matte än det som ingår i Grundläggande behörighet, alltså matte 1.
    Dock är det alltid bra att kunna mer matte och i fall matte ej krävs för särskild behörighet, får man + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matematik 2 (det är OK att ha godkänt betyg i matematik 2a, som är en lite enklare kurs där det är lättare att få högre betyg i).

    Ang. behörighet till den utbildningen som intresserar dig
    Jag kan bara utgå ifrån vad som står på utbildningens egen hemsida och på lärosätenas gemensam sida www.studera.nu där det, ang. behörighet till den utb., står så här:

    och då är det Grundläggande behörighet + särskild behörighet i form av godkänt betyg i Samhällskunkskap1b, som gäller.

    Däremot kan du för att kunna få ut examensbevis (om du ej redan har Examensbevis) behöva läsa matte 2b - om du vill ta ut examensbevis från ett program där matte 2b är en obligatorisk kurs; men i så fall är det OK att ha F betyg i matte 2b. Du blir ändå behörig. Men F betyg drar ner ditt meritvärde.

    Vänligen
    ANNA