Anonym
    hejsan jag går nu i 2an på ekonomi programmet tanken är att nästa höst så ska jag börja 3an men, nu så har jag verkligen känt att det här med ekonomi är inget jag vill hålla på med, så jag har pratat med vårdnadshavare om att jag vill byta, min mamma stöttar mig i detta men jag undrar om detta program byte innebär att jag måste läsa om Samhällskunskap,historia,Naturkunskap,Svenska 1 och matte 1a då jag redan läser/kommer ha läst färdigt dessa kurser på högre nivå? Eller kommer jag bara tvingas att ta igen de kurser jag missat?
    • Julia : Om du berättar mer, t.ex. om vill vilket program och inriktning du vill byta till och om du vill gå om från åk1 - kan vi bättre svara på din fråga.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Du måste inte läsa de kurser i vilka du redan har godkända betyg, men om du vill ha rätt till Studiebidraget från CSN måste du läsa på HELTID.
    Om du inte läser på heltid, kan du inte få Studiebidraget och då blir det oftast så att elever som byter program, läser om kurserna och fördelarna är
    1. man behåller Studiebidraget
    2. man får bättre/djupare kunskaper och högre betyg i kurserna (och i så fall är det det högre betyget som kommer in i Examensbeviset).
    Alternativet är att skola erbjuder ANDRA KURSER på de håltimmarna som din ny klass läser de kurser, i vilka du redan har godkända betyg men i praktiken kan det bli svårt att matcha så...
    och om du får välja att inte ha rätt till Studiebidraget från CSN eller om du läser om samma "gamla kurser" - så tror jag du väljer att läsa om kurser. Du kan inte sänka dina betyg. Skulle du få lägre betyg - så är det det högre betyget som gäller.
    Vilket program vill byta till?

    Bästa hälsningar
    ANNA