Sara
    Hej!
    Jag läser samhäll och beteende andra året på gymnasiet och har bestämt mig vad jag vill bli. Jag skulle vilja bli sjuksköterska. Jag tycker verkligen inte att samhällsprogrammet är roligt och jag vill läsa något som har med vård att göra om jag ska bli sjuksköterska. Skulle jag kunna börja på vård direkt andra året även om jag går samhäll? Tänker mest då på att i samhäll läser man högre kurser vilket man inte gör lika mycket i vård och omsorg. Jag är full medveten om att jag behöver lägga till kurser för att ha behörighet till universitetet.
    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Eftersom du ej har godkända betyg i yrkes-(vård) kurser, kommer inte rektor på VO ta in dig i åk2 på VO.

    Du får söka till åk1 på VO eller så får du stanna på din nuvarande utbildning - för behörighet till sjuksköterska behöver du bl a få godkänt betyg i kursen Naturkunskap 2, om du stannar på Samhällsvet Programmet.