Johny
    Hej! Jag läser på vård och omsorgsprogrammet på komvux och vill börja läsa på universitetet. Sammanlagt har jag läst 1150 poäng (varav 250 poäng är från vårdprogrammet, resterande är från ekonomiprogrammet som jag läste i gymnasiet).

    Nu är det så att vårdprogrammet har A+B del (programgemensam) och C del (programfördjupning) . När jag har läst klart A+B kommer jag ha 1850 poäng. Då har jag tänkt att läsa till de obligatoriska kursera och valbara kurser för att få ihop 2400 poäng.

    Min fråga är om jag måste läsa programfördjupningen, dvs C delen för att kunna söka till universitet och ha gymnasieexamen eller kan jag skippa den och läsa till de obligatoriska kurserna direkt? Jag vill helst inte läsa C delen eftersom den ligger på 450 poäng och då kommer jag ha över 2400 poäng.

    Tack i förväg

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    oavsett vad jag skulle svara dig här - så kommer beslut från Rektor på komvux att gälla. Därför är det lika bra att du gör studieplanering mot Examensbevis med SYV på komvux; att ni diskuterar vad som i din situation är möjligt och skriver ner det som ni kommer överens om. Vid tveksamheter (om t.ex du absolut önskar ngt. och SYV-en säger "nej, det går inte") - är det rektors beslut som gäller.

    ********
    Allmänt gäller
    du behöver Examensbevis; du behöver också ha godkända betyg i bl a svenska 2, 3 och engelska 6 - för att få grundläggande behörighet till högskola.

    Tanken är att examensbevis från komvux ska så mycket som möjligt likna examensbevis från gymnasiet. Se gärna programplan för VO >>. Förutom att det i exam.bevis från komvux får ej Idrott och hälsa 1 ingå och 2400 betygsatta poäng räcker ... så kan examensbevis från ungdomsgymnasiet och från komvux vara i princip identiska vad gäller kursinnehåll.
    Även om det inte förbjudet att i examensbeviset från komvux ha "avvikande kursinnehåll" försöker många komvux ha den principen att "Varför läsa kurser som inte ingår i programmet när man kan läsa kurser som ingår?" ...
    Det är skillnad när man redan har godkända kurser från gymnasiet och kan, genom att använda dem korta ner studietiden på komvux - då anses det vara helt OK att använda det där "andra" kurser som egentligen inte ingår... men om man ska läsa nya kurser, då anses det ofta bättre att läsa "de rätta kurserna" för man blir i så fall bl.a mer anställningsbar om man har "rätt utbildning" till undersköterska, kan man också tänka.
    Att du vill komma in på högskola är jättebra! Men om du vill söka anställning, t.ex som extra-jobb vid sidan av dina högskolestudier, kommer du troligtvis lättare få jobb om du har de "rätta kurserna" i ditt examensbevis/yrkesbevis som Undersköterska... och det kan också vara en viktig tanke ... Prata med syv på komvux; påtala vad du vill och förklara varför. Vi håller tummarna!

    • : Jag vet att man måste ha godkänt i svenska, engelska och allt det där. Min fråga är om det räcker med att gå på programgemensamma delen på vårdprogrammet och sedan läsa till de obligatoriska kurserna. Jag vill notera också att jag har gjort examensplanering på skolverket och där säger dem att man behöver bara 950 poäng i programinriktade kurser.
    • Anna : Det är bra att du gjorde planering med hjälp av de planeringsverktyg som finns på skolverkets hemsida; det kan du visa till SYV på komvux, om du vill. Det är dock inte du eller vi här på Fråga SYV som bestämmer hur ditt examenbevis kommer att se ut, utan Rektor på komvux i din kommun. Reglerna finns, men i vissa fall kan man också göra undantag och det är rektor som bestämmer om undantagen.