lisa
    Jag har ett slutbetyg från 2007 (hantverksprogrammet, frisör).
    Jag har 4 st IG (400p) i dessa kurser; Hantverksteknik E och F, Samhällskunskap A samt Motion och Träning A (lokal kurs i Luleå).

    Som jag har förstått det är jag inte behörig att söka till universitetet? Måste jag i så fall läsa upp dessa kurser för att bli behörig eller har jag något annat alternativ?
    Om jag måste läsa upp hantverksteknik E och F, hur och var gör jag det på enklaste sättet? Och hur läser jag upp en kurs som var lokal och kanske inte längre finns (motion och träning a)?

    Kan jag få behörighet på något annat sätt? Snälla hjälp mig, det känns som att jag ramlat mellan stolarna här.

    Massa kärlek,
    Lisa

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,

    reglerna för dig som har Slutbetyg från gymnasiet från år 2007, alltså - sedan innan 2010, finns på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010
    och det är det som står på länken ovan som gäller. Tolkning av behörighetsreglerna "äger" Antagning.se och också delvis även antagningsgrupperna på de enskilda lärosätena.

    Jag råder dig att försöka uppnå grundläggande behörighet, vilket du måste göra senast 1 juli 2020, för att slippa läsa även Engelska 6 och Svenska 3.
    I första hand vill jag råda dig att läsa Samhällskunskap 1b (som är motsvarande kurs till den "gamla" kursen Samhällskunskap A). Vilka nya kurser motsvarar gamla kurser kan du se i Tabellen här. Om en "gammal" kurs inte finns i Tabellen för utbyteskomplettering, betyder det att det ej finns någon motsvarande ny kurs och det går därför inte att läsa upp det betyget.

    Hantverksteknik E och F samt Motion och Träning A (lokal kurs) kan du inte läsa upp. Det du behöver göra i stället är att läsa en ny kurs och få godkänt betyg i den. Vilken ny kurs du läser, kan man diskutera - både utifrån utbudet på komvux i din kommun och utifrån dina intressen/framtida planer.
    Exempelvis om du saknar - för behörighet - någon specifik kurs, läs i så fall gärna just den kursen (och så läs upp Samhällskunskap A, genom att få godkänt betyg i Samhällskunskap 1b).