Daniel SYV

    hej Anonym,

    ja, du måste ansöka om att läsa utökat program. Det är 100 p. utökat. Ett vanligt program är 2500 p. och du behöver läsa 2600 p.
    100 gymnasiepoäng motsvarar fem veckors studier på heltid, det är som om du t.ex skulle läsa fem veckor på sommaren... fast utspritt på alla de månader som dina studier pågår, antagligen läser du 50 p. extra/utökat under åk2 och lika mycket - under åk3.
    ******
    förklaring varför det ej går att lösa utan att läsa utökat är-
    Varken sig Svenska 2, 3 eller Historia 1a2 eller Samhällskunskap 1a2 får läsas på ditt program, RL, inom någon annan kategori än INDIVIDUELLT VAL men det finns bara plats för 200 poäng och de kurserna utgör sammanlagt 300 poäng. Därför blir det 100 p. "över" och kan inte "stoppas" någonstans, förutom som U-kurser, utökade.

    Kika gärna på Programplan för RL>>>.

    Hälsningar

    Daniel SYV