zahra_08

    Hej! Jag går i åk 1 på naturveteskapsprogrammet, och jag vill bli läkare och helst plugga till det på Karolinska institutet eller Uppsala universitet. Jag har nu valt individuellt val inför åk 1, och då valde jag Bioteknik, som ju ger 100 poäng som de flesta andra indval kurser. Och jag hade tänkt välja franska 4 (som ger 1,0 extra merit) som individuellt val inför åk 3, och så hade jag tänkt välja den programfördjupning som innehåller Engelska 7 (ger också 1,0 extra), men jag insåg att min maximala merit (dvs om jag får A i exakt alla ämnen) kommer bli 22,0 poäng (om jag då tar eng 7 och franska 4 som ger extra merit får jag ju 20,0 + 1 + 1=22,0), och efter att ha sett antagningsgränserna för läkarlinjen så låg de på mer än 22,0. Betyder detta då att jag inte kan ta mig in på läkarprogrammet efter gymnasiet, även om jag får A i alla ämnen, då jag bara kan få 22,0? Om det är så, så funderar jag på att kolla om jag kan byta mina individuella val, så jag tar franska 4 i åk 2, Matte 5 i åk 3, och engelska 7 också i åk 3, för då kan min merit bli max 22,5 poäng (hur blir det med poängen där förresten, eftersom alla tre kurser har 1,0 extra poäng vardera, borde inte maxmeriten då bli 20+1+1+1= 23,0?), och då kan jag faktiskt ha en chans att komma in på läkarlinjen. Jag tog kontakt med syv på min skola men hon gav inget svar alls, så jag hoppas att någon ängel här kan hjälpa mig. Så min fråga är; måste jag ta alla tre kurser som ger extra merit för att kunna komma in på läkarprogrammet om dess gräns är över 22,0?? tack på förhand!!!!!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    antagningsgränserna kan gå upp och ner; de bestäms ju inte på förhand utan uppstår i konkurrensen om studieplatserna och kan ses först i efterhand, när antagningen är genomförd.
    Jag vill också påminna om att du kan göra högskoleprovet och prövas i så fall även i HP-urvalet. Karolinska Institutet brukar dessutom också ha antagning i AU-urvalet (läs sammanfattande förklaring om AU på FrågaSYV/info/AU).
    Vad gäller meritpoängen så är max antal meritpoäng man kan få 2.5, kika gärna på informationen på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng - teoretiskt sett skulle man kunna få fler men ingen kan få mer än max, maximalt antal, så endast 2,5 meritpoäng kan plussas på, även om eleven har godkända betyg i kurserna som, teoretiskt sett, kan ge fler än 2,5 meritpoäng
    Om du kan byta dina valbara kurser, så att du kan uppnå max meritpoäng, så tycker jag du bör göra det.

    Studie- och yrkesvägledare