Malin
    Hej.
    Jag tror jag kommer välja de humanistiska programmet på gymnasiet. Dock så är det något jag undrar.
    Jag går i franska och då av det jag har fattat så fortsätter man i mitt fall franska 3 + nån annnan modern språk på humanist linjen.
    Nu till frågan, finns det möjlighet att väja någon annnan språk eller börja nybörjarnivå på franska? Gör jag det, förlorar jag någon poäng eller hur blir det?
    Jag har en franska lärare som knappt kan svenska vilket blir svårt för mig att kommunicera och ställa frågor till henne och så började jag i franskan i åttan.
    Sen så har jag en annna fråga som inte har något med detta och göra, vad är skillnaden på kurs, individuella val och fördjupning ?

    Tacksam för svar så snabbt som möjligt
    Mvh Malin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    HU är 2 kurser Moderna språk obligatoriska, oavsett inriktning. På inriktningen Språk läser man ännu mer språk.
    Om du läste franska från åk8 på grundskolan, är det Franska 2 som du bör börja med på gymnasiet, om du vill läsa franska.
    Annars så kan du läsa nybörjarkurs i tyska (Tyska 1) eller i spanska (Spanska 1). Och sedan kan du antingen läsa tyska 2, efter tyska 1... eller så kan du läsa tyska 1 och spanska 1 (två nybörjarkurser i 2 olika språk).
    _____
    Att börja om från nybörjarkurs i franska, tror jag inte du får. Reglerna säger att i fall man på grundskolan läste språk, är man inte nybörjare i Det språket och bör därför läsa högre kurser, inte nybörjarkurs, alltså.
    ****
    Vad man "förlorar" om man börjar med nya språk, i stället för att fortsätta med samma språk (från grundskolan) är sämre möjlighet att tjäna Meritpoäng. Detta pga det är Moderna språk 3 och 4 som ger meritpoäng

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier och ditt gymnasieval!
    ANNA