Sofie
    Hej!

    Jag läste sam-beteende på gymnasiet och funderar på att göra prövningar på komvux för att kunna komma in på naturvetenskapliga utbildningar. Säg att jag tenterar matematik, fysik och kemi på komvux men ”bara” får E i kurserna. Detta skulle sänka mitt snitt från gymnasiet. Kan jag då istället ”börja på ny kula” genom att läsa ett tekniskt basår och helt enkelt låta bli att räkna med de betyg jag har fått från komvux, eller måste betygen från komvux räknas in i mitt snitt oavsett?

    Tacksam för svar!

    Mvh
    Sofie

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie,
    vilken rolig/intressant fråga du ställer! om jag förstår dig rätt, så undrar du om du först läser in naturvetenskaplig behörighet på komvux och blir behörig men får låga betyg och kommer därför inte in på den utbildning på högskolenivå som du vill komma in på och söker sedan till naturvetenskapligt basår - ?
    ________________
    Här tänker jag så här:
    om man får låga betyg i naturvetenskapliga kurser på gymnasial nivå, så kanske personens styrka ligger i andra områden än naturvetenskap? så kanske personen vinner på att söka sig till andra branscher?

    men annars så är det en intressant och ovanlig fråga!
    som också har flera olika "dimentioner!...

    1. naturvetenskapliga basår är "förutbildningar" och varje högskola/universitet får själva bestämma villkor... dvs kanske krävs det matte 2 eller 3; kanske räknas meritpoängen in eller inte... kanske kan man komma in om man redan har godkända betyg i naturvetenskapliga ämnen eller kanske inte; lärosätena kan också ta bort /sluta erbjuda/ naturvetenskapliga basår - när som...

    2. som behörig sökande har du möjlighet att komma in i HP-urvalsgruppen /på resultatet av högskoleprovet/;

    3. om du läser kurser på komvux och får godkända betyg men inte så höga betyg ... kan du även försöka hitta var du kan göra prövningar; förbereda dig lite mer genom självstudier och förhoppningsvis få högre betyg på prövningar;

    4. det finns också ett folkhögskole-alternativ; omdöme från folkhögskolor ger behörighet men räknas inte in i ditt meritvärde, därför att omdöme från folkhögskolor och betyg från gymnasiet/komvux kan ej räknas ihop /de hör till olika "betygssystem"/.

    Hoppas mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp!

    ANNA